• 1 Bewoners onwel door koolmonoxide in Puccinistraat
  • 2 Gecrasht op de Generaal Spoorlaan
  • 3 Definitief einde voor vissersboot SCH14
  • 4 Fietser zwaargewond bij ongeval Zuiderparklaan
  • 5 Fietsster gewond bij aanrijding op de Noordweg
  • 6 Taxi vs mini op de Oostduinlaan Den Haag
  • 7 Twee gewonden bij steekpartij Erasmusweg
  • 8 Brand gesticht bij woning Zuiderparklaan
  • 9 Ravage bij ongeval op de N209

Welkom op de mobiele website van Regio15.nl.

Hieronder vind u de nieuwsberichten, voor live verslaggeving verwijzen wij u door naar onze Regio15 live pagina.

  • Live
  • Tiplijn
  • Social Media
  • Over Regio15

De Regio15 tiplijn!

Zet hem in uw telefoon, de Regio15 tiplijn!
Voor uw tips over incidenten in de regio Haaglanden kunt u ons bereiken op:

070 73 73 112

Namens de redactie van regio15: hartelijk bedankt voor uw tips !

Social Media

Regio15 is zeer actief te volgen op Social Media.

Via het Twitteraccount @regio15 wordt 24 uur per dag en 7 dagen per week live verslag gedaan van incidenten in de regio Haaglanden.

Daarnaast is Regio15 te volgen op Facebook. Alle informatie die op Twitter wordt geplaatst, komt automatisch op Facebook. Maar ook extra berichten en achtergrond informatie wordt door de redactie geplaatst.

Like ons op Facebook en volg ons op Twitter en u ontvangt het laatste nieuws in uw timeline!

Wat is Regio15 ?

Regio15 is een nieuws website die verslag doet van het werk van de hulpverleners in de regio Haaglanden (Regio15). Zoals het werk van o.a. politieagenten, brandweermannen en ambulancebroeders.

Regio15 werkt met een groot aantal freelance fotografen die verspreid door de regio wonen en kan daarom vrij snel verslag doen nadat de hulpdiensten ter plaatse zijn.

Naast de website is Regio15 zeer actief op Social Media, zoals op het Twitteraccount @regio15 en op Facebook.

  • Bewoners onwel door koolmonoxide in Puccinistraat

  • Gecrasht op de Generaal Spoorlaan

  • Definitief einde voor vissersboot SCH14

  • Fietser zwaargewond bij ongeval Zuiderparklaan

  • Fietsster gewond bij aanrijding op de Noordweg

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

Nachtdienst 12-11-2006

Zaterdag 12 november 2006 - nachtdienst

Even een opmerking vanaf het operationele front: mijn pieper staat een week of 2 uit…… Dus niet denken dat we in Wateringen niets doen !!! Ik ben degene die fff niets doet, (in Wateringen dan hè ……) de rest werkt zich de krampen. Er zijn de afgelopen dagen weer een aantal uitrukken geweest, maar ik heb ze, laten we zeggen, vanwege huiselijke omstandigheden, niet gehoord. Inderdaad, mijn pieper stond bewust uit !!! Een collega neemt mijn diensten waar. Bedankt daarvoor !!!

Een zondagnacht is altijd rustig. Daar is geen woord gelogen aan. Tenzij je de oud en nieuw nacht hebt ?. Dit jaar mag ik de avond van 31 december werken. Wel lekker; je bent de hele avond druk in de weer, maar rond 22:00 uur mag je, als de dienst het toelaat en er geen rampen of grote incidenten zijn, lekker naar huis om daar de jaarwisseling te vieren. Je kunt er vanuit gaan dat je om het jaar de oud en nieuw nacht moet werken. Alles wat minder is, is meegenomen. Persoonlijk moet ik er niet aan denken om op nieuwjaarsdag een vroege te moeten draaien hoor; 05:00 je bed uit, terwijl je er net in ligt. Of je gaat vroeg, maar dan maak je niets van de jaarwisseling mee. Gelukkig is dat nog ieder jaar aan me voorbij gegaan en ik hoop dat het ook nog een aantal jaren mag duren (Sorry collega’s ?).

Vannacht is het rustig; zelfs de politie horen we klagen dat ze niets te doen hebben. Bij ons hebben we toch zeker 3 voertuigen op straat gehad:
• de TS van Haagse Hout, voor een containerbrand
• de TS van Nootdorp, voor het uitschakelen van een buitenalarm, op verzoek van de politie.
• de TS van Centrum voor een automaatje.

Ondertussen hebben we de dvd van World Trade Centre zitten kijken, wat dagboeken bij zitten werken, Internet afgestruind en heel veel koffie gedronken: “Je blijft wel veel plassen man ?”.
Gelderland Zuid (Groesbeek) en Flevoland (Lelystad)hebben een Middel Brand, maar in de rest van de brandweerregio’s blijft het rustig. We vermoeden dat de brand in Lelystad nog wel eens groot kan worden: brand in een rubber fabriek.

Ik vind het mooi. De komende dagen fff er lekker tussenuit. Midweekje Limboland ?.

Houdoe !!!

Late dienst 11-11-2006

Vrijdag 11 november 2006 - late dienst

Hopelijk hebben we vandaag wat te doen, want er komt visite en meestal is het dan oorverdovend stil…… Ik had een afspraak gemaakt met een bevelvoerder van de Brandweer De Lier. Uiteraard komen zijn vrouw en zoontje mee !!! We hebben afgesproken dat ze rond de thee hier zullen zijn en klokslag 15:07 uur en 38 seconden word ik gebeld dat ze beneden staan. Aangezien het niet druk is (“dat komt zo echt nog wel……”) ga ik ze direct halen. Zul je altijd zien, ben je naar beneden, komt er een 112'tje binnen. Inderdaad, een brandlucht van uit een woning waar niemand thuis is. “Maar het is allemaal niet zo ernstig, want ik zie geen rook of vuur, maar het is een rare brandlucht” vertelt de meldster ons. Aangezien we om de hoek de kazerne hebben staan, sturen we de 1e TS Escamp met een prio 2.

We hebben een fax binnengekregen van het KNMI. Daarop staat een voorwaarschuwing voor heftige wind en flinke buien…… in het noorden van het land en met name op grote watervlakten. “Tja, ik verwacht eigenlijk geen interregionale bijstand aan de Brandweer Urk, maar we nemen het in ons achterhoofd mee bij iedere alarmering vandaag……?” Toch waait het lekker door buiten: windkracht 6 constant en af en toe uitschieters naar 8 à 9. Er zullen heel wat blaadjes vallen, al dan niet vast aan een boom. De TS van Wassenaar gaat naar een gevallen boom, die dwars over de weg ligt. Ondertussen wordt door de 1e TS Escamp ook het RV ter plaatse gevraagd. En de 2e TS mag ook op weg naar een omgewaaide boom. Ondertussen kleppen we lekker door, als Westlanders onder elkaar en worden er hier en daar weer de laatste roddels uitgewisseld?

Centrum en de 1e TS Escamp gaan voor een automaat de straat op, respectievelijk in de zwemtunnel (= tramtunnel) en een verzorgingstehuis. Ook L-V gaat naar een automatische melding, net als de TS’en van Pijnacker en Delft. Zij rijden beiden naar een groot distributiecentrum in Delfgauw. Ook ZT-OH gaat naar een automaatje toe. De TS van Loosduinen mag voor de verandering naar een luid alarm. De politie staat al ter plaatse en vraagt of wij wat kunnen betekenen in het uitschakelen daarvan. “Nou vooruit dan maar, als jullie overal maar vanaf blijven”. 9 van de 10 x zijn we aanrijdend en doen de agenten het zelf of is toch ineens de eigenaar ter plaatse om die herrie af te zetten. En het ergste is, dat zoiets altijd ’s nachts gebeurt. Dan kunnen ze dus onverrichter zake weer terug naar hun mandje…… “Had dan niet gebeld !!!” Deze keer blijft iedereen overal van af en wordt er een raam geforceerd om toegang te krijgen en de herrie tot zwijgen te brengen.

Rond het eten krijgen we wederom een vraag van de politie. Er is mogelijk een kindje te water……in Ypenburg …… of we misschien wat duikers kunnen sturen:……”Das prima, maar dan sturen we wel alles, want dan we gaan we uit van het ergste”. Er wordt alarm gegeven voor de TS Leidschenveen, het RV Rijswijk, de WO van L-V, de WO van Delft en de OvDB. Je kunt in dit geval 1 WO sturen, maar stel je voor dat het kindje echt te water is geraakt, dan komt de rest altijd te laat: beter meeverlegen, dan om verlegen, geldt ook hier !!! De politie heeft een helikopter en speurhonden onderweg en diverse eenheden. De OvDB maakt ter plaatse Middel Waterongeval en we alarmeren de AB van Loosduinen voor aanvulling. Vlak voordat de AB de kazerne uit is, krijgen we van de OvDB te horen dat het kindje terecht is. Ze was met haar vader meegegaan naar een winkel en die had dat vergeten aan zijn vrouw te vertellen. Een hele grote zucht ven verlichting ging over de meldkamer. Ik weet zeker dat die ook rond de plas te horen was !!! Ronald was ook ter plaatse om foto’s te maken: www.regio15.nl/?p=incidenten/2006-11-11

Na deze gelukkige afloop de ‘Lierse visite’ weer naar beneden gebracht om hen uitgeleide te doen ?. (“Bedankt voor de gezelligheid, de geweldige tekening en de paaaprikaaa’s ?) Het gevolg was dat het druk werd……?. Automatentijd. In chronologische volgorde werden gealarmeerd: Loosduinen, Archipel en Scheveningen, Haagse Hout en Leidschenveen. Af en toe stormklussen er tussendoor: Escamp, Pijnacker, Archipel, Centrum, L-V, ZT-SH, Loosduinen en Rijswijk. Daar weer tussendoor fietsend: een PAC-melding voor de TS Scheveningen, een gaslucht voor de TS en het RV van Centrum, een wateroverlast voor ZT-SH, een onderzoek naar een brandlucht voor de 1e TS Escamp en een buitenbrand voor het Centrum.

Al met al een afwisselende dienst, met veel verschillende soorten meldingen en inzetten.

Late dienst 10-11-2006

Vrijdag 10 november 2006 - late dienst

Ik begin met een angstig vermoeden aan deze dienst: Als het de afgelopen ochtenddiensten al zo rustig was, zal het vermoedelijk in de late diensten er niet veel beter op worden. Overdag heb je vele male meer werk te doen, met automatische meldingen en werkzaamheden aan diverse BMC’s.

Maar dat is allemaal bekende kost, dus daar ga ik niemand meer mee vermoeien. Een kleine hulpverlening is het 1e klusje van vandaag; op verzoek van de politie, mag de HV van ZT-SH een slot open gaan knippen van een gestolen brommer. Even wat later mag de TS van dezelfde post eruit om een containerbrand uit te maken. Op een gegeven moment komen er een stuk of tien 112'tjes binnen over enorme dikke, zwarte rookwolken rond het Centraal Station in Delft. Helaas kan niemand ons vertellen wat er daar aan de hand is, of waar de rook door wordt veroorzaakt. Eén van de 1e bellers is een student, die net de sociëteit uitstapt, zo’n 500 meter van het station vandaan. Als we hem vragen om toch wat dichterbij te gaan kijken en ‘onze ogen te zijn’ moet hij lachen, want hij heeft geen conditie …… Als hij 5 minuten later, zwaar hijgend, terugbelt ligt hij helemaal in een deuk: Het is zo’n ouwe stoomlocomotief die flinke rook staat te blazen. We kregen uit alle hoeken van de stad belletjes, met name van mensen die hoog woonden, maar niemand zag precies wat er was. Iedereen wist te vertellen dat het rond het station was, maar daar hield alle informatie mee op. En dat is frustrerend hoor !!! Voor het zelfde geld staat er een pand vol in de gloria, maar ja, dan zouden er toch mensen van binnenuit bellen ???

We hebben een prio2 voor de TS van Delft gemaakt om even te gaan onderzoeken waar die rook vandaan komt, met de vraag of de bevelvoerder (110) onderweg even kan bellen. Dan kunnen we hem gelijk bijpraten over onze bevindingen. Hij belt (gelukkig, zo blijkt achteraf) voor dat hij de TS in stapt en we kunnen hem het verhaal van de stoomlocomotief meegeven. Ook hij vindt het wel grappig.

De volgende melding is voor de TS Centrum. Een automaat, hoe kan het ook anders. Beter voor elkaar hebben Wassenaar en L-V het nu: een schoorsteenbrand, waar beide TS’en en het RV van Wassenaar op gaan rijden. Blijkt nog een hele toer te zijn om daar te komen. De bemanning van de TS heeft zelfs hele stapels met stenen weg moeten halen, die midden op de weg stonden. Maar uiteindelijk heeft men de brand geblust en de schoorsteen is weer voor een jaar geveegd.

De automaatjes vliegen ons weer om de oren: Loosduinen (2 x achter elkaar) en Centrum zijn de ‘gelukkigen’. Daarna mag Centrum door voor een wateroverlast. Ook de politie mag hiernaar toe i.v.m. binnentreden in een woning waarvan de bewoners er niet zijn. Ook Monster is de klos, als het gaat om automatische meldingen. Ze mogen, voor de verandering, naar het ABC Westland in Poeldijk. De TS van Scheveningen mag een hoopje brandende bladeren uit gaan maken, tenminste als ze wat sneller hadden gereden. Het is al uit als ze ter plaatse zijn: kleine brand geweest. Wassenaar heeft het druk, een liftinsluiting doet ons weer alarmeren en zij mogen wat mensen gaan bevrijden.

Het is weer niet veel en rond 22.00 uur zitten we een beetje in te dutten, maar gelukkig maakt de CPA genoeg ‘herrie’ zodat we net niet in slaap rollen……
Nog 2 daagjes werken en dan lekker een midweekje weg. Ik heb gelukkig een collega bereid gevonden die mijn laatste nachtdienst wil draaien. Scheelt een hoop heen en weer rijden naar Limburg. Eerst de familie daarheen brengen. Ikzelf weer terug om te slapen en mijn nachtdienst te draaien. Slapen en dan weer naar Limburg ??? Nee, is niet de bedoeling. Maar dat hoeft dus gelukkig niet !!! DANK.

Vroege dienst 09-11-2006

Donderdag 9 november 2006 - vroege dienst

Als we binnen komen is Delft nog bezig met de TS en de HV met een behoorlijke wateroverlast. In een flat is op de 10e verdieping een lekkage ontstaan en zelfs op de begane grond heeft men daar last van…… Flinke klus dus !!!

Pijnacker bijt de spits af met een gaslucht buiten. Voor een tijdelijke vestiging van de plaatselijke ‘grootgrutter’ ruikt men bij vlagen iets van gas of zo…… “Lekker vaag, maar we sturen toch maar”. Men vraagt voor de zekerheid de monteur van Eneco (met gas in zin vakkenpakket) ter plaatse.

Automatentijd: L-V, Haagse Hout, Archipel, Monster, Archipel, Centrum, Centrum, wederom Centrum en Wassenaar moeten zich van hun werkzaamheden losrukken om de TS in te stappen voor, in de meeste gevallen, een nacontrole van de desbetreffende BMC.

Zoetermeer mag een ‘deurtje gaan openen’ bij een auto die een aanrijding heeft gehad. Dit alles onder prio 1, want het slachtoffer moet redelijk snel het voertuig uit. De TS, de HV en de OvDB gaan derwaarts.

De TS van Centrum (lekker druk daar !!!) gaat een mevrouw binnen helpen waar ook al de deur is dichtgevallen.

Nou dat was het voor vandaag weer…… Het is stilletjes hoor in Haaglanden. Tenminste voor wat de brandweer betreft.

Vanavond oefenavond bij brandweer Wateringen. Hopelijk wordt het daar wat drukker ?. Het wordt een rustige avond. “Ach, ik was toch al in de sfeer.” Ik mag vanavond als oefenleiding mee naar een uitgezette oefening aan de Zweth. Het plaatselijke ‘riviertje’ wat ook door de rest van het Westland slingert. Er is een boot in brand gestoken (door middel van lichtslingers, rookmachines en sissende gasflessen). Uiteraard zijn er slachtoffers, maar dat is bij de melding niet duidelijk. Omdat de boot aan de overzijde ligt en daar niet direct ( lees binnen 10 minuten) bij te komen is, vraagt de 110 direct om een WO met een boot. Ondertussen is er middelbrand gemaakt. En dus is ook het RV ter plaatse gevraagd, mede om het horizontaal drenkeling transport te gaan verzorgen. Laat er nou 1 slachtoffer in de boot liggen, omgeven door gasflessen en één slachtoffer, ondertussen, op de bodem van de Zweth. Handig dus dat de WO onderweg is, want daar zitten ook duikers op. Best leuk, om vanaf de zijlijn, weer eens mee te kijken. Je pikt altijd wel weer wat op van zo’n oefening, ook al neem je er niet actief deel aan.

Late dienst 08-11-2006

Woensdag 8 november 2006 - late dienst

Helemaal bagger geslapen vannacht en dus, zoals gewoonlijk, ging de wekker weer veel te vroeg, veel te hard en veel te lang. Gelukkig is het droog, daar frist mijn humeur weer aardig van op.

Afgelopen nacht is men in Den Haag aardig in de weer geweest met wat brandende slooppanden. Binnen 24 uur is men 2 x naar de zelfde straat geweest en ook wij beginnen onze dienst met een weer oplaaiend vuurtje in één van de panden. Centrum mag ter plaatse een kleine brand constateren en ook de OvDB gaat, op eigen verzoek, even polshoogte nemen. De sloper, die vannacht even wat eerder uit zijn bed getrokken is, liep in het pand tegen wat vuurtjes op. Zeer waarschijnlijk is er weer brand gesticht, want gas en elektra is er al een paar weken geleden vanaf gehaald (door de daartoe bevoegde instanties...... En in Den Haag is dat een redelijk unicum.) Afgelopen jaar is er in die wijk nog een Zeer Grote Hulpverlening geweest ivm een hoop koperen gasleidingen en koppelingen die toen gejat waren......

Een uurtje later (jahaa, een hoop telefoontjes tussendoor, maar geen enkele melding) gaat de TS van Naaldwijk 500 meter de poort uit; een kruising verderop staat een bus(je) in brand. Alle personen zijn eruit. Ter plaatse blijkt dat de bus zijn/haar motor heeft opgeblazen en valt de inzet nogal mee. De volgende Westlanders mogen eruit; De Lier gaat een scooter in de bosjes blussen; dat wil zeggen een scooter die in de bosjes ligt te branden (om misverstanden te voorkomen). Wassenaar en Loosduinen gaan op automaten jacht. Ze hebben uiteindelijk allebei gewonnen.

De TS van L-V wordt gealarmeerd voor een mogelijke autobrand op de N44. De chauffeur staat met zijn hondje het verkeer al te regelen en het is een grote puinhoop volgens hem. "Tja, wie gaat er dan ook met zijn hondje staan zwaaien om het verkeer in goede banen te leiden," dan neemt niemand je toch serieus? Gelukkig heeft de politie deze melding ook al binnen en nemen ze het verkeer regelen eerst maar over. Ook hier betreft het een opgeblazen motor. (En ik maar denken dat zulke dingen alleen maar in de formule 1 gebeuren.)

De TS van het Centrum gaat naar een reeds ontplofte 'crofty-bom'. Dat gaat niet leuk worden met oud en nieuw. Dat spul is zo chemisch en bijtend als de pest...... We geven de politie toch maar even mee dat ze op 25 meter afstand moeten blijven en overal vanaf moeten blijven. Dit verzinnen we overigens niet zelf hoor, maar dat is voor ons gedaan en gebaseerd op de kennis van diverse AGS'en.

Ondertussen hebben we visite !!! Jazeker het is: the one and only Ricardo Bonsang. Eén van de webmasters van deze site, van www.bonsang.nl en van www.bonsang.nl/fotograaf (druk baasje hé ) Helaas wisten we niet dat hij morgen jarig is, anders had hij toch mooi gebak mee kunnen nemen :-). Of zou hij het bewust niet gezegd hebben? Hij is tenslotte nog een 'arme student'. Gelukkig kwam zijn zus ook nog even buurten en zij had gelukkig wel wat te knagen bij zich...... (Zij heeft haar stage gelopen bij de HRH en was vaak bij ons op de RAC te vinden)

De TS en het RV van Wassenaar gaan voor een inklimming de straat op. Even iemand binnen helpen, die door een kind is buiten gesloten, of een hond, of nog grotere rampscenario's De TS van ZT-SH gaat naar een wateroverlast.

De laatste klus, voor ons in ieder geval, is voor Delft, we krijgen een automaatje binnen van een scholengemeenschap. Met dat de TS onderweg is wordt er gereset, maar omdat we geen contact met het pand hebben gehad, laten we ze toch even doorrijden onder prio 1. Paul vraagt nog: "Peet heb je nog wat gehoord van dat StaniGLAScollege ???" Later zou blijken hoe 'mooi' deze verspreking is. Als de TS ter plaatse is wordt er om een ambulance gevraagd !!! Goed, de verbazing begint te komen. Het was toch een automatische melding die al herstelt is ??? Daarna wordt er om nog een ambulance gevraagd en bereikt onze verbazing een redelijk hoogtepunt. Gelukkig krijgen we enige uitleg van het waarom: Er is tijdens een proef in het scheikundelokaal het e.e.a. geëxplodeerd en er zijn diverse personen met snij wonden door ......GLAS...... Ondertussen hebben we de OvDB ook al aan de bel en geven aan dat hij beter ook die kant op gaat. Het wordt een raar incident zo. De AGS gaat ook die kant op en in het incident kunnen we zien dat er 3 ambulances en 4 politie-eenheden staan. Best druk in de straat.

We kijken morgen wel hoe het is afgelopen, want wij gaan lekker naar huis !!!

Nachtdienst 03-11-2006

vrijdag 3 november 2006 - Nachtdienst.

 

Mijn 1e uitruk met de nieuwe TS is een feit; sta ik lekker te koken, gaat de pieper: Prio 1 OMS Laan van Wateringseveld 625 Cult. Centrum GV 0531.

Gelukkig was mijn vrouw thuis en die nam het koken over en kon ik richting de kazerne. Ik kom aan als 3e man. Na mij komen er snel nog 2 anderen en weg zijn we. De chauffeur is, vanuit Rijswijk waar hij beroeps is, gewent om met dezelfde TS te rijden en dat is te merken. Dat ding rijdt lekker zeg !!! Aangekomen worden we opgevangen en worden we naar de ‘plek des onheil’ geleidt. Duidelijker kan het niet; een hele dikke sigarettenlucht komt ons door de klapdeuren tegemoet. Even gewapperd met een stapel tijdschriften en de rook is weer verdwenen. Na een kleine uitleg hoe de BMC werkt zijn we weer inzetbaar richting kazerne gereden.


Ik zit vannacht met een ex-collega, nu invalkracht. Paul heeft een weekendje vrij. Onze 1e klus begint met een verzoek vanuit de regio Hollands Midden. Zij hebben een ‘springer’ in Leiden. ( een ‘springer’ is iemand die van grote hoogte wil springen om een einde aan zijn of haar leven te maken, of een schreeuw om aandacht……) En aangezien op het RV van het Centrum een springkussen ligt, wat specifiek voor dit soort gevallen is, alarmeren we hen en praten we ze onderweg fff bij. Via de telefoon hebben we contact met Hollands Midden en weten we hun inmeldkanaal en de aanrijroute.
Ook de OvDB wordt op de hoogte gebracht dat hij gedurende onbekende tijd 1 RV minder heeft. Hij vindt het prima, wij niet minder ;-).

De TS van Scheveningen wordt naar de gevangenis gestuurd voor een onderzoek naar een brandlucht. Eerder vanmiddag heeft daar een klein brandje plaats gevonden, maar aangezien je in een gevangenis niet zomaar alle ramen open kan zetten, is de lucht daar behoorlijk blijven hangen. Na wat adviezen zijn ze weer inzetbaar.

De 1e TS van Escamp gaat eruit voor een containerbrand tegen een school aan. Volgens de politie, die al ter plaatse is, zit de fik er goed in en staat de container erg dicht tegen de school aan. Gelukkig hadden wij dat ook te horen gekregen en hadden we de TS al met prio 1 de straat op gestuurd. Het nader bericht is Kleine Brand, maar ze zijn nog wel fff bezig.
Tja, dan moet de 2e TS eruit voor een volgende containerbrand. Deze staat helemaal vrij, dus kunnen ze rustig aan doen. Ook ZT-SH mag een container gaan blussen.

Terwijl we zo lekker bezig zijn (en al meer hebben gedaan dan gisteren de hele nachtdienst) krijgen we diverse 112tjes binnen voor een brand in een woning. Praktisch recht tegenover de kazerne Escamp……en laten nu beide TS’en op straat zitten. We trekken de 2e TS bij de containerbrand weg en sturen het RV van Escamp en de TS van Centrum mee. De OvDB, die fff een bakkie kwam doen op de RAC, gaat in de achtervolging.
Als we horen dat men aan het ontruimen is, sturen we de AB ook alvast maar mee.
Nou, klaar voor de volgende Grote Brand ???
Maar dat is iets teveel van het goede; deze blijft bij Kleine Brand. Wel mag de AB doorkomen en ook Salvage wordt ter plaatse gevraagd.

Wederom een containerbrand voor de TS van ZT-SH.
Zelfs Wassenaar mag eruit vannacht; er ligt een scooter te branden onder een luifel van een winkel. Maar omdat een collega van hen zijn poederblusser erop heeft leeggespoten, mogen ze rustig door voor nacontrole.

Naaldwijk wordt op pad gestuurd voor een automaatje bij het verpleeghuis.

Rond 0400 uur krijgen we een telefoontje van een man die al 2 uur in een lift zit opgesloten. Ik zou toch na een minuut of 10 al gebeld hebben…… Want hoe leg je dit thuis uit ??? ;-) Scheveningen mag hem uit zijn benarde positie gaan bevrijden.

Als laatste (???) mag de bemanning van de TS Delft een buitenbrand uitmaken. De meldster had een enorme knal gehoord en nu schijnt er iets te branden aan de overkant van het water…… Alleen waar dat is ??? Best lastig om rond 0600 uur je huisadres in één keer vloeiend eruit te gooien, als wij daar om vragen.
Nou ja, doe maar Tanthof……
Nou is dat best groot, dus hebben we het juiste adres nodig, maar door standvastig te blijven uitvragen, kom je er echt wel uit samen. Helaas blijkt er niets te vinden. Niet door de politie en niet door de TS…… Sorry jongens, hopelijk nog fff welterusten !!! Ik ga ook zo slapen, hmmmmm ;-).

Oefenavond en nachtdienst 02-11-2006

Donderdag 2 november 2006. Oefenavond en nachtdienst.

Vanavond toch maar even naar de oefenavond, ondanks mijn nachtdienst. Vooraf met de oefenleiding overleg gehad of ik een half uurtje eerder weg kan.
Eigenlijk heb ik wel zin in een lekker beetje stoeien vanavond, maar het bord geeft aan dat het wel lekker wordt, maar weinig stoeien.
Van een ambulance verpleegkundige krijgt er een groepje EHBO. Er is nogal wat veranderd in het reanimeren en dat moeten we wel een beetje op peil houden, vandaar vanavond.
Normaal hebben we zo’n 2 x per jaar een hele avond bijscholing in het EHBO van hem. Die man heeft een geweldige manier van vertellen. Alles is doorregen met praktijkvoorbeelden, maar vooral de manier waarop hij eea vertelt is meesterlijk.
Het belangrijkste wat we leren is dat de manier van reanimeren, als het goed is, in heel de wereld gelijk getrokken wordt: 30 x masseren en 2 x beademen.
Ook de plaatsbepaling van de handen hoeft minder specifiek; als je bovenbeen gelijk zit met de schouder van het slachtoffer en je gaat recht boven het slachtoffer zitten, kun je niet meer fout zitten met masseren.
Het beademen hoeft minder heftig. Voorheen had ik nog wel eens het idee dat je (als het slachtoffer een jas met drukknopen aan had) zo hard moest blazen dat de knopen en dus de jas open sprongen. Dat is ook veranderd, voornamelijk ten positieve, want ik kan uit ervaring vertellen dat je behoorlijk kapot bent na een reanimatie. Zowel lichamelijk als geestelijk……
Om 2130 uur ben ik er mooi tussenuit geknepen om thuis mijn tas met mijn brooddoos op te halen, mijn vrouw welterusten te wensen en richting de RAC te gaan.


Het blijkt dat er eerder vanavond een Grote Brand heeft plaats gevonden in Den Haag. Vanwege de ontruiming van een torenflat is er om een 3e TS gevraagd en dus Grote Brand gemaakt. Helaas voor de collega centralisten van de VC van Wassenaar, maar zij weten ook weer hoe het is om met prio 1 naar een Grote Brand te denderen en ter plaatse te horen krijgen dat ze direct weer rechtsomkeert mogen maken.

Omdat de communicator niet helemaal vlekkeloos meeliep hebben we rond 2245 uur eea uit geprobeerd. Er vanuit gaande dat er niemand aan vast hing…… !!!
Niet wetende dat er precies die middag alle telefoonnummers van alle centralisten ingevoerd zijn……Slik :-(.
Goed, we hebben veel collega’s gesproken die avond.
Zelfs 1 die in Thailand op vakantie aan zijn ontbijt zat ;-). Ja hallo, met mij. Ik kom niet hoor, ik denk dat ik het net niet redt……!!! Geweldige humor. Smakelijk eten en een fijne vakantie verder. We redden het net zonder je.

Van wat Wateringse collega’s krijg ik wat sms’jes of ze misschien een Middel Brand kunnen bestellen voor vannacht. Dacht het niet hè, dan maar morgen overdag. Dan kan ik er tenminste bij zijn ;-).

Na een uur trappen we af met een automaatje voor L-V.
Weer 2 uur later krijgen we een aantal 112tjes voor een brandende caravan. De TS van Loosduinen gaat onderweg en heeft de brand snel onder controle.

Er gebeurt verder geen drol. Zowat alle schermen schieten in de schermbeveiliging en dat zien we niet snel hier.
Ach, ik heb nu wat tijd om de afgelopen week bij te werken voor mijn dagboeken. Door allerlei omstandigheden is dat er niet van gekomen en ik ben blij dat me die tijd nu wel gegunt wordt.
Met dat de aflos binnenkomt, krijgen we nog 1 incident: de TS van ZT-SH mag voor een PAC melding 3 straten verder dan de kazerne eea controleren. Loos alarm.
Het was wel een hele rustige nacht zeg. Morgen beter !!!

Late dienst 01-11-2006

Woensdag 1 november 2006. Late dienst.

Ondanks dat het veel minder hard waait vergeleken met gisteren, ben ik toch maar met de auto gegaan. Ja ja, ik weet het, het is veel beter om op de fiets te gaan, maar ik ben ook maar een mens……;-).
Gelukkig dat ik met de auto gegaan ben, want halverwege gaan de hemelsluizen open, niet normaal. Op zich heb ik liever regen dan wind op de fiets, maar dit is net fff iets te veel van het goeie :-(.

We beginnen vandaag met het testen van de lichtkrant op de RAC. Er is gisteren hard gesleuteld om hem op de juiste instellingen te krijgen. Nu nog even de fijn afstelling.

Al rap komen de 1e meldingen op ons af. L-V gaat in Wassenaar een paard uit het water redden. Als ze zo ongeveer halverwege zijn, belt de melder ons weer op met de mededeling dat het paard en haar berijder eruit zijn…… U zegt……berijder……???
Dat was meneer even vergeten te vertellen. De berijder van het beest was erachter aan gesprongen !!!
We halen snel de TS maar weer terug.

Ook krijgen we meldingen dat er mensen op het strand van Kijkduin vast zitten in …….DRIJFZAND…… Daar hebben we geen specifieke alarmering voor, dus maar op eigenhoutje de OvDB en het Duinvoertuig van Scheveningen gestuurd. Onderweg blijken de mensen er al weer uit te zijn, maar beide voertuigen gaan nog wel fff ter plaatse om samen met de politie te kijken hoe de situatie daar is. Eea zal moeten worden afgezet door de politie en Rijkswaterstaat.

Scheveningen en Loosduinen gaan op automatenjacht, terwijl Centrum naar een wateroverlast gaat. Omdat de bovenburen van de melder niet thuis zijn, sturen we de politie ook maar even mee. Zijn er in ieder geval getuigen bij als ze de deur in moeten ‘boemen’.

Scheveningen gaat op verzoek van de politie een handje helpen bij een oudere dame om wat ramen dicht te maken. Gezien het weer is het inderdaad het beste om de ramen te sluiten. Het regent onwijs buiten en dat wil je ook liever buiten houden, die regen !!!

Paniek bij de politie: Op het politiebureau Naaldwijk hebben ze een zogenaamde ‘Crofty-bom’ liggen. Laten wij nou gisteren een schrijven van onze chef gehad hebben, dat als deze dingen intact worden aangetroffen, we op moeten schalen naar een Klein OGS. Er gaat dus heel wat de keien op…… aldus mijn collega Paul.
De TS Naaldwijk, de GSE van Escamp, het HAakarmvoertuig met de OGS HAakarmbak van Delft en uiteraard de OvDB en de AGS.
De TS van Naaldwijk heeft in ieder geval gewonnen, als er een wedstrijd gedaan zou worden wie er het 1e zou zijn. Nu is dat ook niet zo moeilijk, want het politiebureau ligt naast de kazerne. De OvDB houdt het op een Klein OGS en houdt alleen de TS ter plaatse. De rest mag weer terug richting hun post.

We zijn nog steeds niet van de stormklusjes af: Archipel mag naar een loswapperende dakgoot. Later mag ook het RV van Scheveningen daarheen.

De TS van Monster mag weer eens naar de veiling in Poeldijk (of op z’n Westlands: de Poelluk), voor een automaatje.

ZT-SH mag naar het NS station waar, volgens de SPOPO (= SPOorweg POlitie) een kaartjes automaat in brand zou staan. Zij hadden al een hoop ??????? omtrent de melding, laat staan wij of de TS. Ze vinden dan ook niets daar en dat geven we maar weer fff door aan de meldkamer van de Spopo.

Loosduinen mag weer eens naar Parnassia voor het controleren van een automatische melding. Deze keer was het douchen de oorzaak.
Ook Archipel gaat naar een automaat, net als Centrum.

De TS van L-V en de GK van Loosduinen gaan naar de Vliet in Leidschendam. Daar liggen 2 joekels van bomen over de weg en ook een groot gedeelte stremt de scheepvaart wat door de Vliet moet. Rijkswaterstaat zou de kosten van onze inzet gaan verhalen op de eigenaar. (Alles bij elkaar zijn ze daar 5 uur !!!!! mee bezig geweest. Foto’s op: www.regio15.nl/?p=incidenten/2006-11-01 ).

De 1e TS van Escamp gaat een container uitmaken en als ze daar een minuut of 15 staan, stroomt onze arbi vol met 112tjes. Er staat een auto in brand in een garage, mogelijk zijn er slachtoffers bij betrokken. Ook wordt er gesproken over chemicaliën…… De TS van Escamp bij de container vandaan gehaald en alvast richting brandadres. Ook het RV van Escamp, de TS Centrum en de OvDB gaan die kant op.
Gelijkertijd is er een melding van een brand in een woning in Mariahoeve, maar omdat de TS van L-V nog met die bomen bezig is, mag die van Archipel mee. Samen met de TS Haagse Hout en het RV van L-V. Ook de ambu wordt meegestuurd want we hebben het idee dat de melder aardig wat rook heeft binnen gekregen.
De OvDB laat deze melding even gaan, want naar aanleiding van onze inschatting denkt hij er beter aan te doen om achter de TS van Escamp aan te gaan……En gelijk heeft hij: Nader bericht: Middel Brand. Terwijl het brandje in Mariahoeve klein blijft…… Is dat nou wat ze noemen ‘Voorkennis’???

Op www.district8.net (zoeken onder archief 01 november 2006) staan 2 foto’s van de garage, met brandende auto en hardwerkende OvDB ;-).

Vanavond uiteraard het proefalarm om 1900 uur voor alle P-2000 piepertjes in de regio.

De kazerne van L-V is zo goed als leeg, dus maken we kazerneaanvulling. Zo wordt er extra personeel opgeroepen om weer een TS op de kazerne te kunnen vullen.

Een verzoekje om medewerking komt van Loosduinen. Een van de collega’s belt op dat de muziek in de wacht zo hard staat, dat hij zichzelf niet eens kan horen denken.
Of wij op een of andere wijze ervoor kunnen zorgen dat die herrie stopt……Daar hoef ik niet lang over na te denken:
Heerlijk die lichtkranten ;-);-)

Nadat de TS van Delft eruit gestuurd is voor een automaat, keert de rust in de regio weer.
Als laatste vandaag mag de 1e TS van Escamp terug naar de container. Ik denk dat ik ze net iets te snel er vanaf heb gehaald voor die autobrand (met garage erom heen). De container brand weer. Misschien gaan ze nu weer door voor een lekkere brand. Maar nee hoor. Rust, welverdiende rust.

Late dienst 31-11-2006

Dinsdag 31 oktober 2006. Late dienst.

Lekker weer een late dienst. Het belooft een drukke dienst te worden, tenminste als we de weersverwachting mogen geloven. Er wordt een weer alarm gefaxt door het KNMI. We moeten rekening houden met veel regen, een Noordwester storm (kracht 8 tot 9) en hoog water.
Maar we beginnen met de ‘gewone huis, tuin en keukenzaken’.

De TS van Scheveningen mag wat mensen bevrijden uit een lift en Centrum en Escamp gaan de straat op voor automatische meldingen.

Rond 1700 uur krijgen een waarschuwingsbericht van de Stormvloedwaarschuwingsdienst.
(Zo, goede morgen, spreek dat maar eens 1 x snel uit, zonder de tong te breken ;-))
De verwachting is dat er om 2230 uur 2.40 meter water boven NAP voor problemen gaat zorgen. Helemaal omdat er ook nog eens een Noordwester storm gemeld wordt. Het zou zelfs zo kunnen zijn dat, omdat de wind het water opzweept recht op de havenmonding, de kades gaan overstromen. Wij alarmeren de SOB en die gaat de CvD1, de CvD2 en de RCvDB kennis geven.

Ondertussen gaat de TS van Wassenaar een aantal mensen uit de lift bevrijden. Centrum, Delft en L-V gaan automaatjes controleren. Het is weer etenstijd, dus weet je van tevoren dat het rond die tijd kan gebeuren…… :-(.

L-V wordt daarna doorgestuurd voor een buitenbrand op een schoolplein.
Ook de TS van Delft wordt doorgestuurd naar een andere klus; de ramen van een woning zijn er uit gewaaid en er staan nog meer ramen open. Daar komen ongelukken van, of wij wat kunnen betekenen. Ondertussen waait het flink buiten: gemiddeld zo’n windkracht 7, maar soms uitschieters naar 9. Geen weer om een RV op te zetten……

De TS van het Centrum mag op verzoek van de politie een boom over de weg gaan ‘wegzagen’ en direct daarna door naar hun buren. Daar staat een behoorlijke steiger op half 7. Na e.e.a. te hebben vastgeknoopt gaan ze 3 deuren verder een bakkie doen.

De TS van Loosduinen wordt gealarmeerd voor een boom die scheef staat……, maar als ze net naar buiten rijden krijgen we een brand in een portiek door. Dat wordt de andere kant op dus; samen met het RV en de AB, ook de 1e TS van Escamp en de OvDB gaan erachteraan. Ter plaatse gaat het om een kleine brand. Omdat Loosduinen eerder gealarmeerd was voor die scheve boom, gaan ze na het brandje daar nu wel naar toe.
Ook de TS van Delft gaat voor stormschade, hier gaat het om een zonnescherm dat enthousiast aan een eigen leven is begonnen.

Op verzoek van de SOB, moeten alle OvDB’s van de kustrayons even met hem bellen over de te verwachten situatie. Via P-2000 alarmeren we dus de OvDB Duinvliet/Vrijenban, Den Haag en Westland.

Pijnacker mag met de TS naar een gaslucht buiten gaan snuffelen en Delft gaat een PAC brandmelding controleren.

De harde wind doet haar werk grondig; de TS van Loosduinen vraagt met een prio 1 het RV ter plaatse om de boom een aantal kopjes kleiner te maken. Later zullen ook de grote Kraan en de OvDB zich daar vervoegen. De joekel van een boom staat echt op instorten, bovenop een bloemenkiosk en een paar auto’s……

Centrum en ZT-SH gaan ook voor stormschade de straat op en halen bomen en reclamezuilen om of weg.

Al met al valt het nog mee met de stormschade. Het wordt voor mij pas echt leuk als ik op mijn fiets stap om naar huis te gaan. Vanmiddag heb ik over de heenweg zo’n 45 minuten gedaan. Nu ben ik, met windkracht 8 vol in mijn rug, met amper 20 minuten thuis. Bijna constant 30 kilometer per uur gefietst ;-);-).

Vroege dienst 30-10-2006

Maandag 30 oktober 2006. Vroege dienst.

Het was weer erg vroeg dag vanochtend. Om 0325 uur ging mijn alternatieve wekker:
Prio 1 Binnenbrand (Grote brand: ja) Florens Van Brederodelaan 282 ZT 0218 0862 0034 0655 0776 0999 0660 0339
Toch maar even kijken op de kazerne, als er collega’s te weinig zijn voor de VC dan kan ik in ieder geval nog een aantal collega-centralisten van Wateringen bellen. Gelukkig blijkt dit niet het geval, dus hoef ik niet mee en noteer ik de namen van de ook opgekomen collega’s en gaan we weer snel terug naar ons mandje. Een ieder uiteraard naar zijn of haar eigen bed, wel te verstaan !!! ;-)

Foto Goof heeft weer foto’s gemaakt: www.xs4all.nl/~sfaas123/06-10-30a/06-10-30a.htm

Vandaag komt er een bevelvoerder in opleiding van de post L-V meedraaien in onze ploeg. Zijn chef is 2 jaar geleden onze chef geweest op de RAC. We hebben toen regelmatig discussies gehad, dat er eens wat meer collega’s van de uitrukdienst mee zouden moeten draaien. Al waren het alleen maar de bevelvoerders. Daar heb je toch het meeste contact mee tijdens incidenten. Dat vergroot de onderlinge band en het versterkt het begrip naar elkaar. Gelukkig is hij dat niet vergeten en zodoende hebben we dus bezoek vandaag.

Hij had een goeie dag uitgekozen; wat een rommelige dienst. Een enorme drukte met allerlei werkzaamheden aan diverse OMS aansluitingen en uiteraard veel automaatjes.

Ook werd er op de meldkamer hard gewerkt met boren en hamers en sikkels…… De informatieschermen werden vandaag opgehangen en dat ging met grof geweld. De schermen (van 110 bij 60 centimeter) moeten wel een beetje vast in het gewapende beton verankert worden. Dan moet je met keilbouten gaan werken. Op zich niet zo’n probleem in een huiselijk omgeving, maar op een meldkamer, waar Brandweer, Politie en Ambulancedienst hun incidenten in alle rust proberen af te handelen, is dat ietwat ongemakkelijk. Soms moest je echt schreeuwen om het boren te laten stoppen; we verstonden de voertuigen of 112 bellers soms niet eens, maar het is wel erg mooi geworden. Kom het zelf maar eens controleren ;-) !!!!!

We beginnen uiteraard met het napraten over de grote brand in Zoetermeer. Blijkt dat er een enorme hoeveelheid huisvuil is gaan branden, precies onder de luifel van een flat met 10 verdiepingen. Brandtechnisch stelde het weinig voor, maar er is grote brand gemaakt ivm ‘de handjes’. Er was meer personeel gewenst vanwege de ontruiming van de flat. De politie had met megafoons iedereen wakker gemaakt om uit hun woning te komen……Best handig om dat bij zo’n torenflat te doen, maar dan moet je ook voldoende personeel hebben voor opvang :-(.
De VC is op de A4, bij Rijswijk alweer terug geroepen. Alleen de 3e TS was daadwerkelijk nodig en alles wat verder gealarmeerd was, mocht weer huiswaarts.
Voor foto’s: www.regio15.nl/?p=incidenten/2006-10-30 of www.district8.net of www.boukes.nl/

In Zoetermeer hebben ze een hele drukke, bijzondere nacht achter de rug; na de grote brand is er ook nog een OGS-inzet geweest. (OGS = Ongeval Gevaarlijke Stoffen).
Een heftruckchauffeur had een paar vaatjes met gevaarlijke stoffen laten kletteren en de brandweer gebeld. Aangezien ze net weer terug aan de post waren, mochten ze gelijk door. Rond 0900 uur was alles weer rustig in Zoetermeer (voor zover dat daar kan ;-)).

We beginnen pas met alarmeren rond 0900 uur. Eerst fff lekker bijgekomen. De TS van Wateringen wordt naar een oliespoor gestuurd in Kwintsheul, dit alles op verzoek van de politie. Het zou, zo blijkt later, een andere gemeente betreffen. Helaas hadden de desbetreffende agenten de slaap nog in hun ogen zitten en dachten ze dat ze in Kwintsheul zaten, terwijl ze echt in Delft waren……Sorry voor de loze inzet.

Een collega-centralist belt ons op dat ze een sterke brandlucht ruikt in een gebouw voor peutergymnastiek. We sturen de TS van Loosduinen en die vraagt later ook het RV ter plaatse. Ook de OvDB en de AB, met de WBC (= Warmte Beeld Camera) gaan ter plaatse. Blijkt een heel lastig klusje te zijn, maar ze kunnen niets vinden met z’n allen. Later zal de TS nog eens langs gaan om wederom te gaan snuffelen.

De ‘Monsters’ mogen eruit om een automaatje te controleren. Ook Scheveningen en Delft gaan zo hun statistieken omhoog krikken.

Op Scheveningen dendert een auto eerst een paaltje uit de grond, gaat daarna op 2 wielen verder, maar omdat het niet de specialiteit van de bestuurder is landt hij al snel op zijn kant. Omdat de bestuurder er niet uit komt, maken we een beknelling aan en sturen we de TS, de HV van Scheveningen en de OvDB er naar toe.

Ondertussen praten we de ‘stagiair’ bij over het hoe, wat en waarom van alle systemen.
We gaan fff kijken bij de collega’s van de politie meldkamer en huppelen van het ene in het andere incident en OMS telefoongesprek.
Hij heeft het zichtbaar naar zijn zin, want er gebeurt zat. Al waren het alleen maar al de telefoontjes rond het OMS. Daar hebben de collega’s op straat geen weet van. Het maakt in ieder geval bij hem duidelijk dat, als er een keer niet zo snel antwoord wordt gegeven op een spraakaanvraag via C-2000, we nogal eens aan de telefoon zitten met allerhande monteurs, sleutelaars en andere hobbyisten.

Paul en ik houden het voor gezien, zo gaar als een kippenboutje dalen we af naar de kelder en na het omkleden heerlijk op het fietsje uitwaaien. Tenminste ik wel. Voor Paul is het ietwat ver fietsen ……