Ja, door akkoord te klikken ga ik akkoord met de cookies, scripts en webbeacons die via regio15 geplaatst kunnen worden. Ik begrijp dat deze cookies, scripts en webbeacons door regio15 en door derden geplaatst kunnen worden voor functionele en analytische doeleinden, voor social media, om mij advertenties te tonen, mijn surfgedrag te volgen en te analyseren, of gewoon omdat het kan. Ik ga er ook mee akkoord dat met behulp van deze cookies, scripts en webbeacons persoonsgegevens over mij kunnen worden verwerkt voor deze doeleinden.

Ondanks dat ik op de rest van het internet prima mijn eigen privacy kan regelen of er simpelweg niet om geef, ben ik toch dankbaar dat de overheid mij overal op het Nederlandse web van dit soort nep-privacy-beschermings­stickers voorziet.

  • 1 Ongeval bij uitrijden parkeergarage Belgiëlaan
  • 2 Ligfietser belandt in de greppel
  • 3 Man valt van hoogte Anthony Fokkersingel
  • 4 Weer aanrijding auto/tram op bekende kruising
  • 5 Veel hinder door ontsporing Randstadrail voertuig
  • 6 Politie rijdt motorrijder klem op de Laan van Hoornwijck
  • 7 Ouder echtpaar overvallen door gewapend duo
  • 8 Grote zoekactie in het water bij de Calandkade
  • 9 Man komt om bij aanrijding tussen fietsers Trekkade

Welkom op de mobiele website van Regio15.nl.

Hieronder vindt u de nieuwsberichten. Voor live verslaggeving tijdens grote incidenten verwijzen wij u door naar onze Regio15 live pagina.

  • Live
  • Tiplijn
  • Social Media
  • Over Regio15

De Regio15 tiplijn!

Zet hem in uw telefoon, de Regio15 tiplijn!
Voor uw tips over incidenten in de regio Haaglanden kunt u ons bereiken op:

070 73 73 112

Namens de redactie van regio15: hartelijk bedankt voor uw tips !

Social Media

Regio15 is zeer actief te volgen op Social Media.

Via het Twitteraccount @regio15 wordt 24 uur per dag en 7 dagen per week live verslag gedaan van incidenten in de regio Haaglanden.

Daarnaast is Regio15 te volgen op Facebook. Alle informatie die op Twitter wordt geplaatst, komt automatisch op Facebook. Maar ook extra berichten en achtergrond informatie wordt door de redactie geplaatst.

Like ons op Facebook en volg ons op Twitter en u ontvangt het laatste nieuws in uw timeline!

Wat is Regio15 ?

Regio15 is een nieuws website die verslag doet van het werk van de hulpverleners in de regio Haaglanden (Regio15). Zoals het werk van o.a. politieagenten, brandweermannen en ambulancebroeders.

Regio15 werkt met een groot aantal freelance fotografen die verspreid door de regio wonen en kan daarom vrij snel verslag doen nadat de hulpdiensten ter plaatse zijn.

Naast de website is Regio15 zeer actief op Social Media, zoals op het Twitteraccount @regio15 en op Facebook

  • Ongeval bij uitrijden parkeergarage Belgiëlaan

  • Ligfietser belandt in de greppel

  • Man valt van hoogte Anthony Fokkersingel

  • Weer aanrijding auto/tram op bekende kruising

  • Veel hinder door ontsporing Randstadrail voertuig

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

Vroege dienst 16-02-2007

Vrijdag 16 februari - Vroege dienst

Gisteravond toch weer iets te laat geworden op de oefenavond. Ik kan zo moeilijk afscheid nemen ;-) Het fietsen ging weer lekker; Ik moet zeggen dat het wel een stuk lekkerder fietst hoor, met een keuring voor de komende vier jaar in je kontzak ;-) !!!

Vandaag heeft Paulus, net als morgen en overmorgen, vrij genomen. We (= Mark en ik) zitten nu met een oud-collega. Hij werkt nu in "de Toren" nog steeds voor de HRH. Loosduinen mag als 1e beginnen wat ons betreft; een automatische melding bij Parnassia, die uiteraard onderweg wordt afgeschaald naar een prio 2 voor nacontrole.

Voor de HV van L-V is het geen uitslapen vandaag. Een voertuig heeft zich vast gereden in een open terrein en de collega's van de HV mogen er aan gaan trekken. De TS van Haagse Hout gaat een wateroverlast bestrijden, terwijl die van Delft en Scheveningen naar een automatische melding vertrekken.

Vanuit De Lier (hoe kan het ook anders ???) wordt een schoorsteenbrand gemeld. Dat is de 3e of de 4e al in een paar weken. We alarmeren de TS van De Lier, de TS van Den Hoorn en het RV van Delft. Als de TS van De Lier ter plaatse is, wordt er Kleine Brand gemaakt. De openhaard is op een iets verkeerde wijze aangestoken, want de balken van de vloer zijn aan het branden. Laat ze die nou niet in de openhaard hebben geschoven ;-).

De 1 e TS van Escamp en die van Scheveningen gaan de straat op voor een automaatje. De TS van Archipel gaat, op verzoek van de politie naar een flinke aanrijding toe. Er stromen diverse vloeistoffen uit de voertuigen en dat rookt nogal. De TS'en van Scheveningen, Monster en L-V gaan er weer eens uit voor een automaat.

Nou dat was het voor vandaag weer, dit was weer de Berenboot.

Brandweer Wateringen 15-02-2007

Donderdag 15 februari - Brandweer Wateringen

Gisterenmiddag hebben we werkoverleg gehad van de RAC-Haaglanden in de kazerne van Delft. Ik wist dat Ivo daar mogelijk zou kunnen zijn, want hij is bezig met zijn instructeurs cursus voor het nieuwe RV van Delft. En inderdaad, als we nog maar net aan de rondleiding door 1 van de bevelvoerders zijn begonnen komt hij al binnenlopen. We maken fff een praatje en hij laat ons het 'leen-RV' van Delft zien. Zo'n lage Mercedes hoogwerker, met van die busdeuren en een rooie bovenbouw. Mooi ding man !!! Toch schijnt de nieuwe nog mooier te worden. Omdat de rest van de collega's doorloopt naar andere te bezichtigen ruimten, ga ik toch maar mee.

Ivo is ineens weg en nog geen 5 minuten later staat hij weer achter me ......  Met een glunderende bevelvoerder naast zich: Dat ik me zomaar in het hol van de leeuw durf te vertonen. Oeps, slik, hi hi. Hm, hallo zeg ...... Jij ook hier ??? Ik heb vorig jaar, midden in de nacht, meegeholpen om deze bevelvoerder "zwaar nat" te laten worden ...... (Zie het verslag van de nachtdienst op 3 oktober 2006 ). Hij zint op wraak sinds die tijd en ik voel me ineens een stuk minder prettig hier in die mooie post van Delft. Op hem had ik niet gerekend, want morgen heeft zijn ploeg pas 24 uur dienst. Of ik het one-seven-systeem van de 630 wil zien van dichtbij ...... ??? (daarmee is hij dus vorig jaar tot ver achter zijn kruin ingesopt.) Nou eigenlijk hebben we het heel druk met vergaderen enzo ;-) ...... 

Dus ...... dat wordt mijn rug in de gaten houden, want die 2 vertrouw ik vandaag voor geen meter !!! En helemaal nu ik ze ineens niet meer zie. De hele vergadering zit ik niet echt rustig en hij duurt nog lang ook zeg !!! Als we klaar zijn als de sodemieter naar het parkeerdek en naar de auto's. Paulus heeft een extra nachtdienst en we spreken af elkaar vannacht te horen via mobilofoon of zo ;-)

00:03 uur. Peet is net onderweg naar een geweldige droom, maar wordt hier op brute wijze uit getrokken:

Prio 1 Binnenbrand (Grote brand: ja) Mient 273 d GV 0128 0074 0030 0339 0999 0660.

Ik kom als 2 e op de kazerne en spring gelijk maar in mijn uitruktenue. (Voor de VC hebben we een kazernetenue om ter plaatse toch wat onderscheid te maken, zodat we duidelijk herkenbaar zijn en niet in een blusoverall hoeven te lopen.) Ik zie dat een collega zich ook aan het omkleden is en ik stap alvast achter het stuur. Ik had thuis, tijdens het aankleden, al gezien dat het aan de Mient in Den Haag is. Nou die weet ik wel te vinden en hij komt als bevelvoerder naast me zitten. Ik gooi de toeters en bellen er op en we rijden richting Den Haag. (Of zoals een collega van Brandweer Wateringen zou zeggen: Brullen met die spullen !!!)

We moeten fff een woonwijk door omdat de hoofdroute vanuit Wateringen richting Den Haag eruit ligt vanwege wegwerkzaamheden, maar al gauw bereiken we de gemeentegrens en rij ik richting Leyweg om daar vandaan naar het brandadres te rijden. Hemelsbreed nog een kilometer :-(. Net voor we het Ziekenhuis Leyenburg bereiken, horen we Brand Meester geven. We halen de toeters en bellen er alvast maar af en al snel roept Paul (u weet wel, die boffert die normaal bij mij in de ploeg zit, maar nu een extra nachtdienstje draait ;-)) ons op om terug te keren richting het rustige Wateringen. (Ja vind je het gek om deze tijd. 't Is net 00:15 uur !!!) We bedanken hem vriendelijk voor deze enerverende rit en gaan weer huiswaarts. Op de kazerne babbelen we nog fff na, want we zijn nu toch wakker ;-).

Als de rust op de mobilofoon is weer gekeerd, bel ik nog fff met de collega's op de RAC. Het blijkt dat er een brand was in een bijgebouw van een tehuis en er werd gevreesd voor een doorslag. Vandaar de rappe opschaling naar Grote Brand én de snelle afschaling ;-).

Wat een kabaal maakt die pieper ineens zeg. Ik heb er, zoals eerder beschreven, nu dat plastic omhulsel omheen zitten, in plaats van dat leren tasje, maar het geluid is mijns inziens veel harder. Ook het trillen maakt meer kabaal, want plastic op een houten nachtkastje maakt nu eenmaal meer geluid dan een leren hoesje. We zijn ons de krampen geschrokken !!!

Wat mij betreft 1 - 0 voor de plastic houder !!! Nu nog eens kijken of er ook een merkbare verbetering is als de pieper aan mijn riem hangt.

Vanavond oefenavond.

Nachtdienst 11-02-2007

zondag 11 februari 2007 - nacht dienst

Ik denk dat ik maar eens een boek ga schrijven. De werktitel hou ik voorlopig maar op: "Mijn wilde nachten met Paulus" ;-) Maar omdat we de komende weken ook met Mark op de ploeg zitten, maak ik er maar de "3 Musketiers" van, of "Het bruisende nachtleven van 3 RAC-ertjes". Alhoewel ik er ook makkelijk 3 Bijbelse namen van zou kunnen maken: "De verhalen naar Paulus, Markus en Petrus". Nou ja, ik kijk wel wat ik er van maak... Voorlopig nog maar 1 nachtje en dan wordt het weer eens tijd voor de vrije dagen. Misschien hebben mijn collega's nog wat voor Brandweer Wateringen in petto !!! Ik hoop het van harte.

Met de late dienst spreken we alvast wat punten voor het komende werkoverleg van aanstaande woensdag door. Het is op de kazerne Delft. We hebben een beetje afgesproken dat we gaan proberen om ieder (beroeps)kazerne van de regio te bezoeken tijdens een werkoverleg.

Meestal is de zondagdienst een echte rustdagdienst. We houden ons hart vast... Centrum trapt de nacht voor ons af. Een buitenbrand, volgens de melder een personenauto, is de oorzaak.

Dan wordt het weer Zoetermeer tijd: Er wordt de collega's van ZT-OH de eerste uren van de nacht absoluut geen rust gegund. Er lopen wat pyromanen rond in de wijk Rokkeveen en een aantal buitenbranden zijn het gevolg. Ze worden naar 5 x een buitenbrand gestuurd. Tussen half 1 en 2 uur rijden ze van het ene naar het andere incident.

Ook Delft gaat eruit voor een buitenbrand. Ondertussen zien we dat Hollands Midden een Zeer Grote Brand aan het bestrijden is. Een zwembad in Alphen aan de Rijn, vlak bij mijn oma, staat verschrikkelijk af te branden. Na nog geen uur is er al een 2e peloton opgeroepen. Niet zo gek natuurlijk, want als je weet wat voor een zooi aan gevaarlijke stoffen er in een zwembad opgeslagen liggen...

Nu wij nog... we gaan maar fff een filmpje kijken !!!

De collega's van ZT-OH blijft ook niets bespaard; om 0330 uur, zo'n 2 uur na de laatste melding, gaan er weer uit om een container te blussen. We hebben toch al vanaf de 2e inzet de politie mee laten rijden in die wijk, maar dat helpt dus ook weinig. Alles bij elkaar zijn ze er 6 x ingezet geweest bij een buitenbrand.

Ook Delft was al aan de beurt geweest vannacht, maar vlak voordat wij weekend mogen gaan vieren, krijgen we een aantal 112-tjes binnen over een geweldig kabaal in de buurt van de Westvest. De meldster die ik aan de telefoon krijg is bijna niet te verstaan door het kabaal op de achtergrond. Het komt op mij over als een mogelijke transportleiding voor gas die staat te spuiten. We sturen de TS en de HV van Delft richting de straten die genoemd zijn door de melders. Ondertussen geven we de politie en Eneco alvast kennis van het gebeurde. De collega's van Delft hebben de geluiden in de kazerne al gehoord, dus hoeven we ze alleen maar bij te praten over de locatie, maar vlak voor ze daar aankomen, houdt het geluid ineens op en wordt het weer akelig stil in Delft. Op de sirenes van de 2 aanstormende brandweervoertuigen en 4 politievoertuigen na. Er blijkt een witte vrachtwagen, mogelijk dat geluid te hebben veroorzaakt. Over het hoe en wat hebben we nogal wat vragen, maar er is niemand die ons kan vertellen wat er nou precies aan de hand was. Het zou zo kunnen zijn dat er een afsluiter op die vrachtwagen heeft gezeten, die lek is geraakt, maar ook weer snel gerepareerd is. Binnen 3 minuten was heet weer stil op straat ;-). Nou toen ik naar huis ging was daar weinig van te merken, het is maandagochtend en de ochtendspits is al vlot op gang. Rond 07:00 uur rij ik het Prins Clausplein op en het verschil met gisterenochtend (Zondagochtend) is enorm. Gisteren was er geen kip te bekennen, maar vandaag stroopt het al op. Wat ben ik blij dat ik buiten de spits naar mijn werk kan. Daarbij komt nog dat ik het niet erg vind om in ieder geval met de vroege en de late de fiets te pakken. Weer of geen weer !!!

Blijkt dat het fietsen absoluut goed voor Peetje is: Sinds ik op de RAC werk zijn er wat grotere zwembandjes dan wel liefdes-hendels ontstaan... Laat ik nou de komende week weer voor mijn brandweerkeuring op moeten. Stiekem zit het me niet lekker, maar om nou de laatste dagen als een dwaas tekeer te gaan om nog wat conditie op te doen, dat is echt niets voor mij. We zien het wel en vol goede moed, stap ik in Rijswijk bij de keuringsarts binnen. Na de gebruikelijke plichtplegingen, hier komt weer naar voren dat ik erg goede ogen en helemaal een zeer goed gehoor heb, wordt het tijd om de fiets te bestijgen... ...
...
...
Gloeiende zeg. Ik wist nog wel een beetje hoe het 4 jaar geleden was om deze keuring te doen, maar dat fietsen blijft iedere keer weer tegen vallen. Gelukkig ben ik ruim over de limiet heen en trap net iets meer dan 300 watt. De arts en zijn assistente zijn tevreden. Nou ik niet minder !!! Lekker douchen en met een afspraak voor over 4 jaar pas weer terug te moeten komen, huppel ik naar huis ;-)

Ik ben benieuwd wanneer die pieper weer eens gaat; Het is mij een beetje te stil. Ik heb nu tenslotte weekend, dus overdag alle tijd om eens een mooie klus te bestrijden ;-) Donderdag in ieder geval oefenavond en

vrijdag weer een vroege op de RAC. Zou ik toch bijna vergeten dat er woensdagmiddag een werkoverleg in de kazerne van Brandweer Delft is... druk, druk, druk :-(

Nachtdienst 10-02-2007

zaterdag 10 februari 2007 - nacht dienst

We gaan weer eens kijken wat de nachtdiensten ons gaan brengen. Stiekem gaan we er van uit dat er weer weinig gaat gebeuren, dan valt het allemaal weer mee.

Als we binnen komen is net de OvDB van het Westland gealarmeerd voor een Co-meting in Wateringen. Gelukkig blijkt het niets te zijn en gaat het aloude verhaaltje van de lege batterijen ook nu weer op.

Zoetermeer is de 1e die eruit mag. Een wateroverlast doet ons denken aan de volgende Grip 1, maar dat hopen we maar niet. De HV van ZT-SH gaat ter plaatse en doet vooral aan advies en geruststelling. Zij wachten maar niet op de bestelde technische dienst van dat tehuis, want dat gaat maximaal 2 uur duren... (zouden wij eens moeten proberen :-() 5 minuten later gaat de TS eruit, zij mogen naar een automatische melding.

Dan is het de beurt aan Delft. We krijgen een volledig in paniek zijnde mevrouw aan de telefoon; er is een oudere vrouw in de gracht gevallen �� Op mijn vraag of er iemand haar eruit kan halen, geeft ze mee dat niemand dat durft omdat het koud is... We alarmeren de volgende eenheden: De WO, de TS en de HV van Delft, de WO van L-V en de OvDB. Ook geven we de politie en de CPA het incident door en ook zij gaan rijden. Vlak voor Delft ter plaatse is krijgen we van de politie door dat de vrouw uit het water is en dan men bezig is met reanimeren. We laten de voertuigen van Delft maar doorrijden, zij zijn er tenslotte bijna, maar de WO van L-V laten we weer terug keren naar de post.

De 1e TS van Escamp gaat eruit voor een onderzoek naar een brandlucht op verzoek van de politie. En weer is er een melding voor Delft. Er staat een scooter in brand. De TS wordt gealarmeerd, maar voordat zij op straat zitten belt de melder alweer terug dat ze het zelf uit hebben gemaakt. We hoeven niet meer te komen. We geven Delft via de pieper mee dat ze weer terug mogen hun mandje in (voor zolang als dat gaat duren dan). Nou dat is dan precies 25 minuten: wederom een buitenbrand voor Delft. Deze keer mogen ze wel ter plaatse. Het is alweer een 2 uur geleden dat we Zoetermeer voor het laatst gesproken hebben; Tijd voor de volgende melding. De CPA vraagt de TS en het RV om iemand uit de woning te tillen. We krijgen er wel bij vermeld dat het daar gaat om een reanimatie en geven dat mee aan de aanrijdende voertuigen. Het is tijd voor Rijswijk om uit bed te komen. We krijgen een belletje van een PAC, dat er een interne brandmelding afgaat bij een winkelcentrum in aanbouw. Zij gaan een kijkje nemen.

En weer mag Zoetermeer eruit. Lekker hoor, iedere keer net 5 minuten je dekbed over je heen getrokken en dan gaat dat licht weer aan. "Sorry, het ligt niet aan ons..." De TS van ZT-SH gaat een brandje blussen en ze spreken de wens uit dat dit de laatste melding is voor vannacht. Helaas kan ik niets garanderen.

De TS van Scheveningen gaat op verzoek van de politie naar een aanrijding om e.e.a. veilig te stellen qua airbags en accupolen. De aanrijding is dusdanig dat de TOD (= Technisch Ongevallen Dienst van de politie) nog een aantal uren nodig heeft voor hun onderzoek. Daarna zullen ze ons terug bellen voor het reinigen wegdeksel.

De TS van Loosduinen gaat fff neuzen bij Parnassia naar een automaatje, maar voordat ze er zijn worden we al teruggebeld dat het roken onder de melder is... Dat betekend dus een prio 2 voor nacontrole.

En inderdaad 4 uur na de aanrijding waar de TS van Scheveningen naar toe ging, belt de TOD terug of ze het wegdek kunnen komen reinigen. Voor ons het laatste incident wat we vannacht hebben afgehandeld. Morgen nog 1 nachtje keihard werken en dan hebben we weer weekend. Die laatste nacht zitten we, voor de komende tijd, met Mark. De volgende nieuwe collega die door ons opgeleid mag worden. Boffen wij nu, of hij ??? ;-)

Late dienst 09-02-2007

Vrijdag 09 februari 2007 - late dienst

Vanochtend door een collega gesmst dat er een clip voor mijn pager/pieper in mijn postvak op de kazerne ligt. Ik ga de komende dagen het verschil maar eens uitproberen welke het beste of makkelijkste is: de plastic clip, of het leren hoesje. Ik hou u op de hoogte.

We lossen de vroege dienst af terwijl ze midden in een Middel Hulpverlening zitten. Er heeft een gasexplosie (zeer wel mogelijk door opzet van de bewoner zelf  :-( ) plaatsgevonden. De voorgevel van het pand is er uitgeslagen en er zijn diverse brandjes in het pand. Net als een zwaar gewonde persoon. De TS en RV van Loosduinen, de 1e TS van Escamp, de HV van Rijswijk, de OvDB en de WB zijn inmiddels ter plaatse en geven net Hulp Verlening Meester. We geven de CvD 1 kennis van het gebeurde via de telefoon.

Qua incidenten beginnen wij met een liftinsluiting in Delft, dat wil zeggen, we hebben gealarmeerd, maar voordat de TS de straat op gaat komt er een belletje dat de monteur ter plaatse is en de mensen al heeft bevrijdt. Weer een klassiek geval van: Broodroof... De TS van Scheveningen gaat eruit voor een automaatje. Die blijkt, hoe verrassend, loos. Vlak daarna komt er een melding van een duinbrand, vlakbij Duindorp. Het Duinvoertuig van Scheveningen gaat ter plaatse en men treft alleen een zwartgeblakerd plekje aan en melden zich weer inzetbaar. Als het Duinvoertuig zich net weer aan de post wil terugmelden komt er een telefoontje binnen (van een bekende van de Brandweer Den Haag) over een mogelijke schoorsteenbrand. Samen met het RV van Scheveningen en de TS van Centrum gaan het Duinvoertuig weer de weg op. Ook deze keer blijkt er weinig aan de hand; Het is het allemaal net niet voor Scheveningen vandaag...

Leidschenveen gaat naar een buitenbrand en de TS van Scheveningen mag naar het Bronovo voor een automaat. (Inderdaad; Loos Alarm). De TS van Centrum gaat naar een omgevallen kachelpijp, die zou op straat kunnen vallen. Ook Delft wordt van het 1 naar het ander gestuurd. Ze beginnen met een automatische melding en worden daarna doorgestuurd voor een onderzoek naar een brandlucht. De TS van Loosduinen gaat, onder prio 1, een buitenbrand tegen de gevel uitmaken en dan is het tijd voor Zoetermeer...

De TS van ZT-OH wordt naar een PAC-melding gestuurd. Met prio 1 gaat men er naar toe, tenminste dat was de bedoeling. Als men 2 kruisingen van de kazerne vandaan is krijgen ze een aanrijding. Er is, gelukkig, alleen blikschade, maar de auto die hun aanrijdt heeft behoorlijke schade (zie: http://www.regio15.nl/?p=incidenten/2007-02-09). Als gevolg hiervan, moet de TS van ZT-SH de klus overnemen en wordt de OvDB verzocht om op de plaats van de aanrijding te komen. De TS van ZT-OH gaat, in verband met de opgelopen schade, buiten dienst. De TS van ZT-SH is ondertussen ter plaatse en zien via de WBC een binnendeur die behoorlijk warmer is dan gebruikelijk. Achter die deur hoort men vuur knetteren en ruikt men een brandlucht. We maken een binnenbrand aan en sturen het RV van ZT-SH en de TS van Leidschenveen erheen. Achteraf blijkt het een houtkachel te zijn, die flink stond te loeien om e.e.a. binnen warm te houden. Ondertussen zijn we flink aan het bellen geslagen om een inzetbare TS richting ZT-OH te krijgen en dat valt nog niet mee.

Rond 1930 uur krijgen we wat telefoontjes vanuit Zoetermeer over een wateroverlast in een flatgebouw. Allemaal niet zo spannend zou je zeggen, maar dat we hier nog lang over na zullen praten, konden we dan nog niet vermoeden. De TS van ZT-SH sturen we daarheen en voordat zij ter plaatse zijn, krijgen nog meer telefoontjes vanuit de flat in Zoetermeer. Er is een ontploffing geweest en alle stroom is eraf. Ook staan er diverse verdiepingen onder water. De TS vraagt met spoed om de OvDB en de HV ter plaatse. Als de OvDB zich, ter plaatse, op de hoogte heeft laten brengen, vraagt hij om nog een TS. We maken Middel Hulpverlening aan en de TS van Leidschenveen mag weer richting Zoetermeer. De WB gaat ook naar Zoetermeer; zijn 2e Middel HV vandaag. Eerder stond hij al bij die gasexplosie in Den Haag. Gelukkig hebben we het voor elkaar om een TS naar ZT-OH te krijgen. We hebben erom geloot en het is de reserve TS van Rijswijk geworden. Als deze aanrijdend is naar Zoetermeer, wordt er door de OvDB Grote Hulpverlening gemaakt. Het gaat hem in het bijzonder om een 3e TS. Omdat bij het nader bericht Groot Incident er ietwat meer voertuigen meekomen, nemen we contact op met de CvD 2 en geven hem ook kennis van het gebeurde, met de vraag of daar alleen een 3e TS naar toe kan en dat we dus de rest "thuis" laten. Nou dat is geen probleem en ook hij gaat ter plaatse. Net als de OOB (= Ondersteunend Officier Brandweer en dat is dan weer de ROvDB Den Haag... Snappen we het nog ???) Doordat het een Grote Hulpverlening is geworden, hebben wel de diverse officieren gealarmeerd en kennis gegeven. Ook de Burgemeester van Zoetermeer informeren we toch maar even. (Hij vond het al zo vreemd dat hij een TS van Rijswijk in Zoetermeer zag rijden ;-)) Ook hij gaat ter plaatse om polshoogte te nemen, net als de gealarmeerde Commandant van Brandweer Zoetermeer. Naar de RAC komt, zoals standaard bij een Groot Incident de SOB en later ook de CvD 1. De TS van Pijnacker, die al wat eerder naar ZT-SH was gegaan voor dekking in Zoetermeer gaat nu als 3e TS naar de plaats van het incident. Die van Rijswijk is toch onderweg naar ZT-OH. Nu nog het gaatje van ZT-SH opvullen... Daar hebben we de 2e TS van Escamp (Den Haag ) voor bereid gevonden.

Vlak voordat de aflos binnen is en we dus naar huis zouden mogen, wordt er Grip 1 afgekondigd. Alle bewoners worden geëvacueerd naar een sporthal in de buurt, terwijl Eneco driftig hun best doen om de stroomstoring op te lossen. In de flat, van 14 verdiepingen hoog, is een waterleiding gesprongen en dat is onopgemerkt gebleven totdat het water vrolijk een elektrakast binnendrong. Omdat water en stroom niet samen willen is er die ontploffing geweest. Ondertussen staan er 3 verdiepingen onder water (zo'n 10 centimeter) en is van de gehele flat de stroom eraf. Gezien de temperatuur buiten en de te verwachten reparatietijd wordt er besloten om de bewoners elders onder te brengen. Omdat iedereen die gealarmeerd wordt bij een Grip 1 situatie al ter plaatse staat, besluiten we, uiteraard in overleg met de SOB, om niet te alarmeren. Iedereen ter plaatse is op de hoogte en wij geven hier de politie en CPA kennis van de situatie. De RCvD is onderweg naar Zoetermeer en vanaf het "rampterrein" krijgen we het verzoek om de COH (= Commando Haakarmbak) vanuit Nootdorp, met een prio 2 ter plaatse te laten komen.

Alsof het allemaal niets is, komt er ook nog een rijtje 112 binnen voor een brand in een portiek. De 1e TS en het RV van Escamp, de TS van Rijswijk en de OvDB gaan een kijkje nemen. Aldaar blijken er 2 bankstellen in brand te staan aan de buitenkant van het pand. Het is dus een Kleine Brand en de 1e TS Escamp blust het bankstel af. Rond 2300 uur vinden we het prachtig en trekken we aan onze stutten: Lekker uitwaaien op de fiets en snel naar huis. Morgen horen we wel hoe het verder gegaan is daar in Zoetermeer. Gelukkig hebben we de foto�s nog: http://www.regio15.nl/?p=incidenten/2007-02-09-02

Late dienst 08-02-2007

Donderdag 08 februari 2007 - late dienst

Vandaag helaas geen oefenavond voor Peet. We zitten weliswaar met z'n 3-en, maar omdat Kevin nog in opleiding zit, is er voor mij geen ruimte om vrij te nemen om naar de oefenavond te gaan. Helaas, volgende keer beter.

In verband met het SNEEUWALARM is ondertussen heel Nederland van de eieren. Er is behoorlijk (al dan niet terecht) paniek gezaaid en het sneeuwen begint 's morgens al flinke vormen aan te nemen. Ik heb toch maar besloten om niet op de fiets te gaan: Ja ik weet het, ik ben een watje, maar als je weet hoe er hier in Haaglanden gestrooid wordt  De doorgaande wegen zijn prachtig schoon !!! De wegen door de wijken blijven behoorlijk wit en gladjes :-( en dan heb ik het nog niet over de kruip-door-sluip-door weggetjes die ik neem om op het werk te komen. Vandaar maar besloten om de fiets te laten staan. Komt op zich nog goed uit ook, want vlak voordat ik weg zou gaan op de fietstijd trilt en gilt mijn piepertje: Prio 1 Gasontsnapping. Door de gasleiding geboord. Peterseliestraat 2 WT 0531. Er is in onze wijk geen doorkomen aan; Zeker 5 centimeter sneeuw, dus dat wordt in slakkengang de wijk uit. Daardoor uiteraard te laat voor de TS, die mij vlak voor de kazerne tegemoet komt. Nou ja, dan glibber ik toch weer naar huis terug. Het rijden op de Dorpskade gaat goed, daar is de sneeuw, door preventief strooien en het vele verkeer, al lekker weggereden, maar dan moet ik de wijk weer in

Op de RAC heerst een serene stilte als we binnenkomen. Waarschijnlijk heeft het merendeel van Haaglanden de adviezen ter harte genomen, want die rust is al praktisch de hele dag aan de gang. Vanochtend hebben ze wel 2 beknellingen gehad, maar of dat door de gladheid en de sneeuw komt, weten we (nog) niet.

Wij beginnen met een automatische melding bij de collega's van de politie, op het bureau Zuiderpark. De 1e TS Escamp gaat ter plaatse. De TS van 1e TS Escamp en het RV van Centrum gaan even wat van grote hoogte afhalen wat nogal gevaarlijk ligt en zomaar op straat kan vallen. Zou zonde zijn van het winkelende publiek ;-).

De volgende automaten worden door de volgende TS-en afgehandeld: Scheveningen, Centrum, 1e Escamp en Delft. Tussen al dit spannends door gaat de OvDB nog voor een Co-meting eruit. De TS van Delft gaat gelijk maar door voor een liftinsluiting, die van Centrum naar een wazige lucht en Scheveningen doet een wateroverlast. (Niet echt verwonderlijk met al die smeltende sneeuw ;-)).

Dan krijgen we een paniek telefoontje binnen vanuit Zoetermeer: de melder hoort een gigantisch kabaal uit de cv-ruimte en ruikt rook, maar durft absoluut niet te gaan kijken. We maken voor de zekerheid een binnenbrand aan en sturen heel Zoetermeer de straat op: De TS en RV van ZT-SH, de TS van ZT-OH en de OvDB. De 1e ter plaatse zijnde TS constateert een kapotte ketel, die inderdaad een hoop kabaal maakt. Verder is er niets, of niemand meer nodig.

Als laatste (en dan is het toch zeker al 20:00 uur ...... ) krijgen we een schoorsteenbrand binnen in Rijswijk. Het inzetvoorstel geeft de TS en het RV van Rijswijk en de 1e TS van Escamp. Ook de OvDB wordt gealarmeerd en met z'n allen gaan ze de straat op. Er woedt een kleine brand en dus wordt de schoorsteen geveegd op zeer professionele wijze.

Vanavond nemen we afscheid van Kevin. Hij heeft nu zo'n anderhalve maand bij ons in de ploeg gezeten. We hebben hem naar eer en geweten opgeleid, maar hij mag de laatste maand zijn kunstjes vertonen in een andere ploeg. Als alles goed gaat en dat verwachten we zeker wel, gaat hij over een maand op de sterkte. Nog fff een maandje doorbikkelen Kevin. Gaat goed komen !!! Sterkte in je nieuwe ploeg ;-)

Vroege dienst 07-02-2007

Woensdag 07 februari 2007 - vroege dienst

Het is eigenlijk best lekker die vrieskou. Heerlijk, helder (nee, geen Heineken :-)) weer. Geen regen of sneeuw. Ik zie onderweg wel dat meer dan de helft van de regio de autoruiten moet krabben vanochtend. En daar heb je op de fiets geen last van !!!

Flink wakker en half bevroren kom ik samen met Paul de vloer op lopen. De nachtploeg heeft weinig voor de overdracht en gaan lekker bijtijds naar huis.

We beginnen deze dienst ietwat voortvarender dan die van gisteren. Een beknelling in Den Haag. De CPA vraagt ons ter plaatse omdat er een slachtoffer rechtstandig uit het voertuig gehaald moet worden. Dat betekend in algemeen beschaafd Haags: Knippen en scheren. Het dak moet eraf. Ter plaatse blijkt het een personenbusje te zijn, waar 9 mensen in zitten, of gezeten hebben. In ieder geval 1 persoon wordt door ons bevrijdt. De TS en HV van Haagse Hout en de OvDB gaan de klus samen klaren.

We krijgen een 112-tje met de melding van de week !!! Een mevrouw, die op de A12 rijdt, zegt getroffen te zijn door de bliksem tijdens het rijden... en ze is helemaal van de leg. Ze durft haar auto niet uit !!! We hebben haar meerdere malen moeten uitleggen dat ze naar ons beste weten geen gevaar loopt. Voor de zekerheid kan ze haar auto (héél zachtjes ;-)) tegen een boom of lantaarnpaal rijden om zo de eventueel aanwezige stroom de auto te laten verlaten. Ondertussen zoeken we op de weerradar of er plotseling ontstane onweersbuien zijn, maar nee hoor, niets van dat alles. Het is volledig helder. Als ze heeft opgehangen, zetten we toch wat vraagtekens bij ons advies aan haar: waar vind je nou een boom op de snelweg om de auto fff tegen aan te rijden ??? En als ze die al gevonden heeft, hebben we haar dan goed genoeg uitgelegd dat er héél zachtjes tegenaan gereden moet worden ;-)??? Laten we maar hopen dat ze het echt volledig verkeerd had rond die blikseminslag en héél zachtjes tegen die boom of lantaarnpaal is gereden ;-).

Tussen de middag nodigen we de ROvDB uit voor een bakkie op de RAC. Eerlijk gezegd: Tot onze verbazing zegt ze toe om inderdaad fff langs te komen. Gezellig hoor. Beetje bijkletsen kan nooit kwaad ;-)

Vanuit Delft belt er een vrachtwagenchauffeur met de mededeling dat hij net een bovengrondse brandkraan uit de grond heeft gereden vlak voor het Centraal Station. (In gedachten zie ik al zo'n enorme waterzuil, als bijvoorbeeld in films uit Amerika ;-)) Als we de politie vragen om mee te gaan, zien we, via Camera Toezicht, binnen een aantal tellen live beelden vanaf de plaats des onheil. Een bovengrondse brandkraan staat inderdaad op half 7 en er komt een behoorlijke hoeveelheid water naar boven. Niet in de vorm als die ik boven beschreef (helaas ;-)), maar het loopt zeer snel richting huizen en naar de Irene-tunnel. Als we de TS ter plaatse zien verschijnen, geven we de bevelvoerder maar even mee dat ook hij en zijn bemanning vol in beeld zijn. Dus laat alle gekkigheid maar achterwege, want we houden je in de gaten. "Big Brother is wachting you" De beheerder van het waterleidingnet in Delft is ook erg snel ter plaatse en sluit vrij rap het water af. Ondertussen hadden de collega's van de TS een zuigslang aan de TS gekoppeld en zodoende pompte men het water de gracht in, aan de overzijde van de straat. Via de telefoon spelen de bevelvoerder en ik nog even een kat-en-muis-spelletje. Hij heeft een beetje letterlijk het heen en weer, want als ik aan de telefoon doorgeef dat ik hem zie, doet hij 2 stappen achteruit en ben ik hem weer kwijt. Maar aangezien ze dit incident zeer vakkundig en snel hebben opgelost (en dat hebben wij met eigen ogen kunnen zien ) zij het hem vergeven ;-)

De TS van De Lier gaat er weer uit. (Druk begin van het jaar hoor !!! Kijk maar eens op: http://www.brandweerwestland.nl en dan uiteraard bij de incidenten 2007.) Er wordt een sterke gaslucht geroken in het dorp en de meldster vertrouwd het niet helemaal, maar twijfelt eigenlijk ook een beetje; ze weet het eigenlijk niet ;-). Het zou ook uit die leegstaande woning kunnen komen. Nou ze gaan het allemaal wel even bekijken en besnuffelen. Ter plaatse wordt er inderdaad een dusdanige gaslucht geroken, dat de 110 vraagt of het Westland Energie Bedrijf ter plaatse kan komen. Goed geroken hoor mevrouw !!!

Tussen deze incidenten hebben zich nog wat andere incidenten voorgedaan, maar de eerlijkheid gebied te zeggen dat ik ze vandaag niet op ga noemen. Uiteraard de diverse automaten en andere weinig spectaculaire meldingen. U kunt er vanuit gaan dat praktisch alle beroepsposten hun automatische melding hebben gehad. Delft spande de kroon; zij mochten tijdens onze 8 uurs dienst er alleen al 3 x uit voor automaten. Het zijn ook zulke bofkonten daar :-).

Vroege dienst 06-02-2007

Dinsdag 06 februari 2007 - vroege dienst

Ik moet nog fff een klein vuiltje wegwerken; Gisterenavond van 1945 tot 2145 uur op de post Wateringen gezeten, tijdens de uitval van P-2000. Zoals waarschijnlijk bij de meeste wel bekend is worden er nog regelmatig updates gedaan aan het P-2000 systeem en wordt het (geloof ik) landelijk eruit gegooid. Vandaar dat de meeste vrijwillige posten tijdens die werkzaamheden bemand zijn om via een portofoon of mobilofoon het berichten verkeer uit te luisteren. Omdat onze piepers niet werken (die worden immers via P-2000 gealarmeerd) wordt er bij een eventuele melding via de portofoon of mobilofoon gealarmeerd. Alleen moet je die wel uitluisteren  :-) Zoals verwacht gebeurt er natuurlijk niets voor ons, maar we zaten met 8 man aan de kazerne. Voor de 1e TS en de VC. Na de mededeling via P-2000, dat het systeem weer werkt, babbelen we nog fff na en gaan weer huiswaarts.

Om 05:15 uur het wekkertje; is sla dat ding bijna de vernieling in en zet de tijd een kleine 2 uur verder. Dan mag mijn vrouw eruit om de kinderen naar school te brengen. Als de wektijd is veranderd werp ik nog een blik op de wekker en schrik me te pletter: 0620 uur ??? Als dat waar is heb ik nog 10 minuten om me aan te kleden, op de fiets door de stad te knallen, me om te kleden en de RAC binnen te stappen... Maar dat gaat mooi niet lukken. Tenminste niet in 10 minuten !!! Als ik mijn hoofd onder de kraan ros en een beetje bij mijn positieven ben, kijk ik voor de zekerheid op mijn pieper. Blijkt het (gelukkig) pas 05.20 uur te zijn. Man, is me dat schrikken; Ik heb waarschijnlijk tijdens het opnieuw instellen van de wekker een verkeerd knopje ingeduwd en daarmee de huidige tijd veranderd. Goed, we beginnen fff opnieuw en gaan rustig verder met waar ik mee bezig was ;-). Alleen wat was dat ook alweer ??? (Het is net als bij de Brandweer; Als je niet goed begint, achtervolgt je dat de hele inzet/dag :-() Hopelijk wordt het een rustige dag, want ik maak er waarschijnlijk niet echt veel van mee.

We trappen af met een wazig telefoontje over een dikke zwarte rookwolk vanaf een flat, maar de melder kan ons weinig informatie verschaffen over het hoe en waarom. Voor de zekerheid de TS van Loosduinen met prio 1 de straat op. Zij kunnen ter plaatse niets anders constateren dan een Brandgerucht. Rond 0800 uur krijgen we in Maasland (via de politie !!!) een auto te water door. Dat brengt weer wat herrie met zich mee door de regio: De TS van Maasland, de WO van De Lier, de WO van Vlaardingen, het RV van Maassluis, de GK van Leidschenveen én de OvDB gaan onderweg. De TS kan e.e.a. moeilijk vinden, maar omdat wij geen melder hebben gesproken moeten we het doen met de informatie die de politie ons toespeelt. De TS besluit de weg helemaal af te rijden richting Schipluiden (onderweg komen ze nog 3 politiewagens met toeters en bellen tegemoet, die dus juist de tegenovergestelde richting op gaan...). Aan de rand van Schipluiden komt de TS inderdaad een auto te water tegen. (Reed de politie massaal met een zonnebril op in het donker ??? Het was toch een melding die bij hen vandaan kwam, dan zouden zij toch de juiste locatie moeten weten ???) Er staan 4 personen op de kant en die geven aan dat er verder niemand meer in het voertuig zit. Voor de zekerheid hebben we de WO van De Lier door gestuurd voor nacontrole en de voertuigen uit de regio Rotterdam Rijnmond (de WO Vlaardingen en het RV van Maassluis) bedankt voor hun inzet. De GK helpt nog om het voertuig op de kant te krijgen.

Een automaatje voor de vrienden van L-V is de volgende enerverende klus ;-) Voor de 1e TS van Escamp hebben we bijna net zo iets spannends gevonden; Op verzoek van de politie gaan zij een wateroverlast bekijken vanuit een pand waar vrij recent nog een behoorlijke middelbrand heeft plaats gevonden.

Automatentijd:
De TS van Rijswijk gaat naar een automatische melding op het Wateringse Veld (Grrrrrrrrrrr. Tot voor kort gingen wij daar nog naar toe, maar er is besloten dat zij daar als 1e uitruk op staan). De volgende TS-en gaan allen voor een automatische melding de straat op: ZT-SH, Delft, Leidschenveen, Loosduinen en wederom ZT-SH ze gaan zelfs 2 x.

Ondertussen hebben visite van de collega's van de post Scheveningen. De TS en de HV komen voor een bezoekje op de 5e verdieping. Omdat ze met 8 man zijn splitsen we ze op in 2 groepen. Paul neemt de ene voor zijn rekening en ik de andere groep. Het is weer lekker om collega's uitleg te geven hoe wij werken en hoe we zoveel mogelijk rekening proberen te houden met de uitrukdienst. Blijkt ook nu weer dat het goed is om eens bij elkaar in de keuken te kijken; Ze gaan (voor zover ik kan zien...) tevreden weer terug naar de kazerne Scheveningen.

Er is nog een verdwaalde tak gevonden die op een bushokje dreigt te vallen en omdat de Meldkamer HTM ons vraagt e.e.a. te bekijken gaat de TS van Loosduinen onderweg.

Op verzoek van de OvDB gaat de TS van Haagse Hout naar een mogelijke Co-meting. De OvDB heeft het goed ingeschat: het nader bericht is: Co-gerucht...

Als laatste gaat de TS van Centrum naar een PAC melding. Op straat is het ondertussen lelijk weer geworden; Het sneeuwt al een paar uur aardig door in Den Haag en inderdaad, Peet is weer eens op de fiets. Is wel gaaf hoor dat witte landschap, maar die joekels van sneeuwvlokken in je ogen tijdens het fietsen is niet echt handig als links en recht diverse automobilisten denken dat ze Remi zijn... Toch knap om in Den Haag je nog alleen op de wereld te vinden.

Ik schuif net mijn laatste hap zelfgekochte Bami naar binnen: Prio 1 Binnenbrand Molenweer 20 WT 0531 0530 0052 in de afzuig installatie. Mooi die is voor Peet. Omdat ik snel op mijn pieper kijk ga ik er van uit dat het een keukenbrand betreft. Ik kan weer als 113 opstappen en we knallen richting Molenweer. We worden bijgepraat dat het een houtverwerkingsbedrijf is en dat er brand in de afzuiger zit... Dat veranderd de zaak: kans op stofexplosie !!! De aanvalsploeg (111 en 112) worden naar binnen gestuurd om polshoogte te nemen. Wij leggen alvast een HD klaar en halen de WBC uit de TS. (Geweldig hè die afkortingen !!! ;-) Welkom bij de Brandweer. HD = Hoge Drukstraal. WBC = Warmte Beeld Camera. TS = bekend). Als de aanvalsploeg naar buiten komt, worden wij met de WBC en de HD naar de brandhaard gestuurd, met de mededelingen dat we vooral niet mogen blussen... We zien via de WBC dat de temperatuur in de opvangbak voor stof/mot aardig begint op te lopen naar de 400 graden. In samenspraak met de bevelvoerder (= de 110) blussen we voorzichtig af met een emmer water. Om zodoende weinig stof doen opwaaien en dus een stofexplosie te voorkomen. Vlak voordat mijn lucht bijna op is hebben we de brand/broei onder controle en gaan we naar buiten. Boven is alles uit en nu wordt de inzet verplaatst naar de beneden verdieping. Ook daar wordt een brand/broeihaard gevonden en op ingezet. Na een kleine anderhalf uur zijn we de brand meester en keren we terug richting de post. Fff de tank vullen, nieuwe maskers en ademlucht flessen in de TS en lekker naar huis.

Nachtdienst 01-02-2007

Donderdag 1 februari - Nachtdienst

Vandaag lekker geslapen zeg !!! Ik mocht wat vroeger op de kazerne verschijnen om mijn nieuwe blusoverall aan te meten. Daarna fff een lekker bakkie koffie. Het gebak heb ik maar afgeslagen; zo kom ik nooit mijn balansmaand door ;-)

Allereerst de mededelingen door de postcommandant. Alweer is het 1 van de collega's gelukt om aangenomen te worden bij de beroeps. Deze keer valt de eer aan Delft/Rijswijk om weer een collega vanuit Wateringen te mogen begroeten. Voor beiden: Van Harte geluk gewenst !!!

We hebben ondertussen al aardig wat collega's die doorgestroomd zijn naar de beroeps. In Rijswijk zit 1 collega, in Den Haag zitten er ondertussen 4. Leidschendam-Voorburg heeft 2 collega's uit Wateringen, Delft dus nu 2 en het Westland heeft er 3. Bij de HRH werken nu 3 collega's, waaronder ikzelf. Alles bij elkaar werken er dus zo'n 15 collega's in beroepsdienst. Dat is meer dan 1/3 van ons korps !!!

Voor aanstaande maandag is er weer e.e.a geregeld aan bezetting van de TS en de VC tussen 20:00 en 22:00 uur. Het gehele P-2000 netwerk gaat er in heel Nederland uit en dus zal er voor ons een ploeg op de post zitten om het C-2000 via een porto te volgen. Mocht er zich een incident voordoen, dan worden we via de portofoon gealarmeerd, in plaats van de pieper. Ikzelf zit op de VC ingepland. Wat zou het heerlijk zijn :-)

Vanavond ben ik ingedeeld op de 1e TS. We blijven weliswaar op de kazerne, maar gaan weer eens lekker 'knippen en scheren'. Oftewel een auto strippen, een cabriolet er van maken. De spreider en de schaar erin !!! Lekker aan het zweten geweest, dus lekker gewerkt. Rond 21:30 uur vond ik het mooi en ben ik rustig naar huis gegaan. Over een half uurtje ga ik immers weer richting RAC.

Ons 'ouwe vertouwde clubje' weerbij elkaar: Paul, Kevin en ik vormen de nachtploeg die de regio mogen verdedigen. We hopen uiteraard op een hele snelle nacht. Met andere woorden dat we het zo druk hebben, dat we geen erg in de tijd hebben !!! Dat je het idee hebt, dat 10 minuten na het begin van je dienst de aflos al weer achter je staat ;-). Maar de 1e uren geven niet dat beeld. Pas na een uur komt de 1e melding door. Een automaat voor de TS van Delft.

We zitten ondertussen heerlijk te kletsen met de OvDP. Allerhande onderwerpen passeren de revue en uiteraard, ik kan het niet laten, ook het meedraaien met andere disciplines. Bij deze gelijk de contacten gelegd om in de nabije toekomst eens met hem een OvDP dienst mee te draaien. Kijk, altijd handig dat netwerken !!! :-).

Iets voor 01:00 uur krijgen we nog een aantal 112-tjes binnen voor een brandende auto in Zoetermeer. De collega's van ZT-OH gaan met de TS ter plaatse en blussen de auto af. We vermoeden dat er hier al vaker sprake is geweest van brand. (Later blijkt dat dit inderdaad het geval is: http://www.regio15.nl/?p=incidenten/2007-02-02 )

Zeker tot een uur of 03:00 praten we over Inzetvoorstellen van de Brandweer en protocollen bij de politie, met de OvDP. Dan wordt het voor hem tijd om de straat op te gaan. Met een afspraak om de volgende keer de agenda te trekken om een dienst met hem mee te draaien gaan we ieder met ons werk bezig. Hij heeft in ieder geval wat te doen, want op de beelden van Camera Toezicht zien een aantal vechtpartijen in de binnenstad. Wij vechten ook erg hard ;-) ...... Maar dan tegen de slaap, want er wil maar niets gebeuren hier !!!

Zo'n 3 kwartier voordat de aflos er is, vraagt de CPA om assistentie. De TS en het RV van Scheveningen gaan, onder prio 1 ter plaatse.

Weer een rustige nacht. Weer 3 incidenten,verdeeld over 3 centralisten.

Weer lekker het weekend vrij.

Het is goed slapen in 'Huize Smit' pas zo'n 10 minuten nadat er alarm is geweest voor een liftinsluiting ( Prio 2 Liftinsluiting Dorpskade 1 WT 0531. ) word ik wakker van het gepiep naast me; Tja dat heeft weinig zin om nog te gaan. Wel erg makkelijk dat we daar de laatste weken regelmatig hebben geoefend op het tornen van een lift ;-). Sorry, maar ik sliep me daar diep zeg !!! De volgende beloof ik eerder wakker te worden ;-).

Nachtdienst 31-01-2007

Woensdag 31 januari - Nachtdienst

Vannacht met weer een andere collega. Paulus draait de middagdienst, ter vervanging van een zieke collega en Kevin en ik zitten dus met een collega uit de A-Ploeg. We beginnen rustig met wat adviezen aan een persoon die last heeft van rook van de onderburen. Het is al een langlopend geschil en meer iets voor de politie. De OvDB hebben we om overleg gevraagd en zij heeft de zelfde conclusie.

Rond middernacht komt er een melding van een brand in de meterkast in Zoetermeer. We sturen de TS en RV van ZT-SH, de TS van ZT-OH en de OvDB. Ter plaatse blijkt het een Kleine Brand te zijn en gaan het RV, de TS ZT-OH en de OvDB weer terug richting hun mandje. De TS van L-V gaat naar het pand van de Binnenlandse Veiligheids Dienst voor een automatische melding.

Ook Den Haag heeft een melding van een binnenbrand: De 1e TS en RV van Escamp, de TS Centrum gaan onderweg. Hier blijkt het te gaan om een vergeten pannetje op het vuur. Best handig om 02:00 uur. Vinden de bovenburen ook leuk, die zijn zich echt de krampen geschrokken. Goed voor de onderlinge relaties ;-)

Morgenavond weer een oefenavond. Ik mag dan iets vroeger als normaal op de kazerne zijn, want er worden nieuwe blusoveralls aangemeten. Volgens mij krijgen we nu ook een tekst achterop: Brandweer Westland. Ook worden er nieuwe laarzen aangemeten. Om nog fff door te gaan met de Brandweer Westland; we hebben een nieuwe Commandant. Per 1 maart aanstaande is Otto Visscher (onze huidige plaatsvervangend Commandant Brandweer) benoemd tot Commandant Brandweer Westland en neemt hij de functie over van Peter Neuteboom. Beiden zijn uiteraard geen onbekenden voor ons. Peter Neuteboom is de huidige Commandant en tevens hoofd van de afdeling Veiligheid, Handhaving en Brandweerzorg. Omdat per 1 januari 2008, naar verwachting, de Regionale Brandweer Haaglanden een feit zal zijn, heeft Peter ervoor gekozen om zijn functie als hoofd van de Afdeling VHB aan te houden, maar het commandantschap over te dragen aan Otto. Dit omdat beide functies dan lastig te combineren zijn, dan wel niet goed om beide te blijven bekleden. Binnenkort is de formele commando-overdracht.

Terug naar de harde werkelijkheid: Het is stilletjes in Haaglanden. Op Internet zien we dat de regio Kennemerland nog steeds bezig is met de brand op de Scheveningen 203. Er worden weer nieuwe WVD'ers opgeroepen om naar het plaats incident te gaan.

Vrij recent kreeg ik nog een vraag over de 2e TS van Escamp. Deze wordt ook door de collega's van Escamp bemand. Tevens springen zij op de GSE, als er zich een OGS voordoet. Dan melden ze dus de 2e TS buiten dienst. (GSE= Gevaarlijke Stoffen Eenheid. OGS = Ongeval Gevaarlijke Stoffen) Escamp is, net als Loosduinen een grote post. Vanwege de specialismen die men heeft. Loosduinen heeft de Logistiek en Escamp het OGS.

Aan Escamp staan de volgende voertuigen: 2 x een TS. 1 x een RV (lees: Hoogwerker). 1 x een Haakarmvoertuig met een OGS-container. 1 x een GSE. Aan Loosduinen staan de volgende voertuigen: 2 x een TS ( 1 x direct inzetbaar en 1 x de 9 e TS, die wordt geformeerd vanaf grote brand in Den Haag). 1 x en RV (lees: Autoladder). 1 x een AB. 1 x een Haakarmvoertuig. Diverse haakarmbakken. Het voertuig van de RMvD (= Regionaal Monteur van Dienst) en tot gisteren stonden de Grote Kraan en de Kleine Kraan ook aan Loosduinen.

Vanaf vandaag staan de laatste 2 voertuigen op de post Leidschenveen.

Joh, het is bijna 06:30 uur: de aflos is er al.

Lekker naar huis, lekker naar bed ;-)

Tot vanavond !!!