Ja, door akkoord te klikken ga ik akkoord met de cookies, scripts en webbeacons die via regio15 geplaatst kunnen worden. Ik begrijp dat deze cookies, scripts en webbeacons door regio15 en door derden geplaatst kunnen worden voor functionele en analytische doeleinden, voor social media, om mij advertenties te tonen, mijn surfgedrag te volgen en te analyseren, of gewoon omdat het kan. Ik ga er ook mee akkoord dat met behulp van deze cookies, scripts en webbeacons persoonsgegevens over mij kunnen worden verwerkt voor deze doeleinden.

Ondanks dat ik op de rest van het internet prima mijn eigen privacy kan regelen of er simpelweg niet om geef, ben ik toch dankbaar dat de overheid mij overal op het Nederlandse web van dit soort nep-privacy-beschermings­stickers voorziet.

Februari 2017

De gang zit er weer aardig in .... om eerlijk te zijn !!!
En het voelt weer lekker om bezig te zijn (en stiekem ook vanwege de reacties die ik krijg .... Dikke Duim !!!)

Zoals beloofd; hierbij mijn schrijfels van februari.

Let wel; alles wat ik schrijf, is door mij persoonlijk zo ervaren en is derhalve geen feitenrelaas en dus puur als hersenspinselvan mijn eigenste persoontje: Peet Smit.

Februari 2017.

HATSEFLATS.... Maand 2 van dit jaar zit er ook al weer op !!! Een maand waarin de rokende puinhopen van Januari worden verwerkt en we uiteraard vooruit kijken naar wat er op ons af komt; er ligt voldoende in het verschiet, want zoals ik vorige keer al aangaf zijn er een aantal planningen die door “boven” gemaakt worden …. En met “boven” bedoel ik de 11e etage; of zoals de vorige leidinggevende het ooit noemde …. De Gazastrook …. Zelf denk ik dat deze benaming nu niet meer de lading dekt, maar ik blijf het een grappige benaming vinden …. Weliswaar in de positieve zin dan !!!

Beginnend met de diensten op de MKB, achter de diverse MKB-tafels, hebben we weer genoeg te doen gehad deze maand. Zoals de dienst (06-02) dat er een collega bevelvoerder uit Warmond in de late dienst meedraaide en we een meer dan gemiddeld aantal incidenten kregen voorgeschoteld. Aan de ene kant erg prettig, want dan kan je laten zien dat we niet zomaar ‘knoppendrukkers’ zijn, zoals er helaas wel eens gedacht wordt, maar als het rustiger is heb je meer tijd om de procedures uit te leggen en te laten zien wat je doet vanaf binnenkomst van een incident via 112. De collega keek haar ogen uit: een H2S-lekkage in Maasland, een gekantelde vrachtwagen met beknelling in Schoonhoven, een woningbrand in mijn eigenste dorpie Wateringen (veroorzaakt door een droger), brand in een kringloopwinkel in Den Haag (kortsluiting boven het plafond) die heel anders af had kunnen lopen, diverse OMS-meldingen en kleinere inzetten …. Zo’n 30 bij elkaar in 8 uur tijd !!! Terwijl de AB6882 diezelfde morgen al naar een Middelscheepsbrand in Delft gealarmeerd werd vanuit de kazerne Wateringen. Lekker bezig met z’n allen !!!

De volgende dag (07-02) kregen we als Landelijk Opleidingsteam voor het IVC een dag opleiding door de bouwers van het nieuwe C2000. Een aantal Oostenrijkers en een Belg die aan een aantal Nederlanders in het Engels en soms Duits de mogelijkheden van het nieuwe systeem proberen aan te leren …. Super Toll, aber sehr Kernig :-p

8 februari was het alweer vroeg dag, want wederom werd de AB6882 gealarmeerd vanuit de Kazerne Wateringen: deze keer voor een Grote Brand in Den Haag. Zelf ben ik niet meegegaan, want ik had wat afspraken om de 1e verdieping op de kazerne Wateringen tot kantoor om te toveren samen met andere collega’s. Dat is meer dan gelukt !!! Als je een binnenkomt in de kazerne en je weet hoe de oude situatie er uit zag …. Neem gerust een kijkje boven !!! Het zal je verbazen !!! In de middag een late dienst gedraaid; genoeg te doen, maar eigenlijk niets noemenswaardig ….

De dagen daarop allerlei diensten gedraaid, op de Uitgifte, Intake, Backoffice en Frontoffice …. Uiteraard de donderdag en vrijdagen voor het IVC bezig geweest op de Yp7 (zoals we de opleidingsruimte in de Yp noemen waar we straks (Mei en Juni) de Centralist Kerninstructeurs CKI’s gaan opleiden. De reader wordt voorbereid die iedere CKI krijgt uitgereikt en als voor- en naslagwerk kan worden gebruikt. Ook de diverse oefenscenario’s worden bedacht en uitgeschreven zodat er in het opleidingstraject een hoos aan oefeningen kunnen worden gedaan om het nieuwe C2000 helemaal te beproeven en onder de knie te krijgen.

Op de 21e een nachtdienst die druk begon... Sterker nog op een gegeven moment hadden we 2 forse Middelbranden tegelijkertijd lopen !!! De eerste in Leiderdorp (in een parkeergarage onder een winkelcentrum waar vorig jaar nog een Zeer Grote Brand woedde) en in Den Haag Centrum waar we ook nog de beelden van konden meekijken op de GMK. Handig en leerzaam die camera’s door de regio Maar zo druk als de nachtdienst begon, zo langzaam gingen de laatste paar uur richting de aflos …. Het werk was gedaan en als er niemand meer 112 belt, houdt het voor ons op en kijken we verlangend naar de klok tot de aflos binnen komt huppelen …. Tenminste een aantal dan ….

Na mijn uitslaapdag na die nachtdienst heb ik op donderdag een ‘bijscholingsdag’ van de MKB. Deze dag is georganiseerd in de kazerne van Benthuizen waar we in de ochtend uitleg krijgen over het reanimatieprotocol vanuit de MKA waar wij ook in meegaan als er een overloopmelding bij de MKB binnenkomt omdat de MKA teveel 112-tjes binnenkrijgt. Een zeer goede uitleg van de werking van het hart en alles wat daarbij hoort om een goede reanimatie instructie te kunnen geven straks !!! Aan de ene kant hoop je dat dit nooit voorkomt, maar als het dan toch moet, kunnen we toch maar beter goed voorbereid de telefoon aannemen, toch …. Ook was er een deel gereserveerd om ons bij te praten over Terrorisme en de inzet door de Brandweer daaromtrent. De lunch was weer fantastisch en na het uitbuiken zijn we naar de HSL-tunnel bij Benthuizen gegaan. Vooraf kregen we wat uitleg over de historie en wat er allemaal door die tunnel heen dendert en wat er voor installaties hangen die ons weer waarschuwen in geval van een calamiteit. We zakken tot -8 en kijken in de diverse ruimten die er bij die HSL-tunnel horen en wat voor installaties er hangen. Om de zoveel tijd wordt horen en zien teveel, want dan zoeft er zo’n Hoge Snelheidstrein de Lijn op …. Gaaf om dit eens te kunnen bekijken en mee te maken; zijn van die kleine krenten in de spreekwoordelijke MKB-pap !!!

Rond 1500 uur worden we vrij gelaten, maar niet nadat er toch nog een collega wordt gevraagd om richting de MKB te gaan; de storm, waarvoor al een aantal dagen gewaarschuwd werd, neemt behoorlijk in kracht toe en op de MKB is het lekker druk. Zelf mag ik, omdat een collega naar de MKB gaat, naar huis, maar voor ik de kazerne verlaat waar ik mijn fiets had gestald gaat de pieper voor een storm uitruk. De rest van de regio is al behoorlijk druk, maar met storm is het in Wateringen over het algemeen rustig. De oefenavond kent dan ook een aangepast programma; rekening houdend met het feit dat ieder moment er weer voor een stormklus gealarmeerd kan worden. Maar die komt pas nadat we allang weer terug zijn van de oefenlocaties en aan de (in mijn geval dan) cassis zitten. Op de Feestboekpagina van de Kazerne Wateringen houden we bij wat er gealarmeerd wordt en als het mogelijk is gaat dit gepaard met foto’s en in de toekomst zelfs filmpjes !!!

Vrijdag 24-02. De dag na de stom …. Gekkigheid die Brandweer; er valt geen pijl op te trekken …. Gisteren maar 2 x gealarmeerd voor een uitruk, terwijl de rest van de regio best druk was …. Alleen al voor de VRH is er 127 x gealarmeerd voor een stormklus. Vandaag is in Wateringen 4 x (!!!!) de pieper gegaan voor mij en de collega’s. 2 x een uitruk voor de AB6882, waarbij ik de tweede ben mee geweest naar station Hollands Spoor om bijstand te verlenen bij een MiddelBrand in een trein. ’s Morgens is de AB 6882 ook al gealarmeerd om naar Delft te gaan om daar bijstand te verlenen bij een MiddelBrand. Kleine compensatie met wat we gisteren hadden verwacht zeg maar ….

Hierna heb ik de rest van deze maand nog 2 late diensten (in het weekend nog wel .... !!!) en een nachtdienst.
Vooral de diensten in het weekend zijn wel aardig minder geworden sinds ik in voor het IVC één en ander mag doen; doordat we daar al 2 dagdiensten per week mee bezig zijn en we 18 diensten per periode (= 4 weken) mogen werken, ben ik wel wat meer weekenden thuis. Anderzijds ben ik tegenwoordig overdag meer weg en zo zie je maar weer: Ieder nadeel, heb z'n voordeel ;-)

Tot in Maart !!!
En je weet het hè: Wat je ook doet, doe het HATSEFLATS !!!

Peet.