Bedankt, 100.000e Twitter volger! | Regio15.nl

Bedankt, 100.000e Twitter volger!

Haaglanden - Vandaag hebben wij een heuse mijlpaal bereikt, jawel! Onze 100.000e volger op Twitter heeft zich namelijk aangediend.


Normaal zijn wij niet zo van onszelf op de borst kloppen, maar dit willen wij zeker niet onvermeld laten!

Het betekent voor ons namelijk heel veel dat zoveel personen in de regio en ver daarbuiten kennelijk belangstelling tonen in wat wij te berichten hebben. Wij zijn ook maar mensen en zijn dan ook wat trots als wij op straat woren herkend en men ons vertelt dat men trouwe volger van Regio15 Twitter en/of onze Facebook-pagina is.

Wij horen regelmatig dat personen eerst bij Regio15 op Twitter kijken als men wil weten wat er waar aan de hand is. Men zegt vaak nog net niet 'als het niet op Regio15 staat dan kan het niet gebeurd zijn'.

w IMG 8686

Vooraf hadden wij nooit kunnen vermoeden dat dit zo'n vaart zou lopen. Eind 2009 begonnen wij met het gebruik van Twitter en wij waren zes maanden later apetrots op onze (maar liefst) 1000e volger. Niet wetende dat al in juni 2011 de 10.000e volger en nu dus de 100.000e zou volgen! Dit naast Facebook, waar wij inmiddels al bijna 50.000 'likers' op onze pagina mogen tellen.

Dit alles zien wij dus als een stuk vertrouwen in ons en daarvoor zijn wij u dus uiteraard heel dankbaar!

w 03

Wie zijn eigenlijk de personen die voor u de berichtgeving op Regio15 Twitter verzorgen? Nu, meestal is dat de 'Thuisbasis', zoals wij dat noemen; een redactielid dat vanaf huis de fotografen op straat via portofoon of smartphone aanstuurt en die in contact staat met woordvoerders van (hulpverlenings)diensten, andere media, tipgevers etc. En als er even geen redactielid voorhanden is, kan een aantal van onze andere fotografen zelf ook berichten op Regio15 Twitter plaatsen. Dat zal meestal in de nachtelijke uren zijn.

w 100000b

Met Oud en Nieuw 2014 heeft een verslaggever van onze mediapartner Omroep West meegelopen met twee van onze fotografen en daar een reportage van gemaakt. In de hieronder ingesloten video krijgt u een kleine indruk van de werkwijze van Regio15 en hoe dat er op straat aan toe gaat.

U wilt niet weten vanaf welke locaties er in de loop der jaren allemaal niet is getwitterd voor Regio15. Op vakantie-adressen in bijvoorbeeld Thailand, de USA, Spanje, Portugal en Zwitserland. Maar ook 'gewoon' vanaf een parkeerplaats langs de snelweg of in bad, bed of andere niet nader te noemen locaties in huis of in de regio.

w IMG 2899

Soms vragen mensen ons wel eens of er ook een 'policy' is ten aanzien van het twitteren. Wat twitteren wij wel en wat niet? Waar wij heel terughoudend in zijn is berichtgeving bij zelfdoding. Ook weten wij vaak betrekkelijk snel als een slachtoffer is overleden. In dat geval wachten wij doorgaans tot wij de bevestiging hebben dat de familie op de hoogte is gesteld, zodat zij niet door ons over dit verschrikkelijke feit worden geinformeerd. Ook twitteren wij geen informatie waardoor (voornamelijk zwaar gewonde) slachtoffers te snel herleidbaar zijn. Bij bijvoorbeeld een MMT-inzet bij een kindercreche zullen wij dat nooit benoemen maar bijvoorbeeld alleen de straatnaam. En locaties van snelheid- of alcoholcontroles hoeft u van ons niet te verwachten.

KMjGhg

Onze tweets halen soms ook de landelijke media, zoals hier te zien op TV bij RTL Late Night:

w RTL LateNight 2

Om teveel ' loze' meldingen op onze tijdlijn te voorkomen twitteren wij zo min mogelijk dat wij naar een incident onderweg zijn, maar komen pas met informatie als er daadwerkelijk iets aan de hand blijkt te zijn. Idem bijvoorbeeld ten aanzien van de inzet van de traumahelikopter. Die wordt dusdanig vaak gecanceld, dat wij er pas over twitteren als de heli daadwerkelijk boven het incident cirkelt.

Wij krijgen vaak verzoeken om opsporingsberichten op Twitter of Facebook te plaatsen. Dat kan zijn omdat een familielid vermist wordt, maar ook omdat iemand zijn sleutelbos verloren is (ja, echt !). Wij plaatsen dergelijke berichten eigenlijk alleen op vezoek van de politie. Anders zouden we per dag zo'n 100 opsporingsberichten moeten plaatsen over gestolen scooters, weggelopen katten en noem maar op. 

w 100000a

Over het algemeen levert onze manier van berichtgeving via Twitter geen klachten op. Behalve als er taalkundig iets mis gaat in een tweet...

Welke tweets staan ons het meeste bij? De berichtgeving n.a.v. de schietpartij in het winkelcentrum in Alphen a/d Rijn bijvoorbeeld of situaties waarbij kinderen of hulpverleners het slachtoffer zijn. Of de berichtgeving over de omgekomen motoragent op de Bezuidenhoutseweg....

Wij merken de enorme groei van volgers op Twitter en Facebook ook aan de hoeveelheid meldingen die wij op de tiplijn krijgen. Waar we vroeger 'wel eens' een belletje kregen, staan we nu elke dag tientallen mensen te woord die ons informeren over zaken die gaande zijn. Recent kregen wij flink wat telefoontjes tijdens de brand op het Marriot-hotel aan de Johan de Wittlaan, waarvan de rook tot ver in de regio te zien was. Overigens nog voordat de brandweer gealarmeerd was, en dat zegt wat over de oplettendheid van onze volgers.

w AA IMG 0046

Behalve over branden worden wij dikwijls gebeld (en ja, we nemen direct op!) over flinke aanrijdingen, wanneer mensen veel politie-voertuigen en/of -agenten in de straat zien, wanneer er (en waarom) een snelweg is afgesloten. Ook worden we dikwijls geinformeerd over aanhoudingen door het arrestatieteam. Niet lang geleden merkte een volger 'zwaarbewapende agenten met bivakmutsen' op de Westvlietweg, en belde ons direct op. Het is geen geheim gebleven dat we op tijd waren en daar mooie foto's van in het item terecht kwamen.

w IMG 1808

U merkt; behalve de informatie die wij door de hulpdiensten op de P2000-pager krijgen, bent u ook zeer belangrijk voor ons. Waar hulpdiensten te laat of niet zaken aan ons doorgeven - het verstrekken van informatie aan de pers heeft logischerwijs minder prioriteit dan het verlenen van hulp - worden wij vaak op de hoogte gesteld door getuigen die ons telefoonnummer (070-7373112) in hun telefoon hebben opgeslagen.

w SBF 6507

In elk geval  zijn we zeker van plan om nog heel lang door te gaan met onze nieuwsvoorziening en daarom zeggen wij, heel optimistisch: op naar de volgende 100.000! Een woord van dank is daarbij zeker op z'n plaats aan al die kanjers die voor ons in weer en wind en ongeacht het tijdstip de straat op gaan om ons van beeld en/of informatie te voorzien. Toppers!

w IMG 8154

w DB Ferrie IMG 5464

w DB Peen IMG 6591

w DB Sander IMG 9479